Show simple item record

dc.contributor.advisorRūsiņa, Solvita
dc.contributor.authorRudus, Krišjānis
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
dc.date.accessioned2018-07-02T01:09:24Z
dc.date.available2018-07-02T01:09:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other64161
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39944
dc.description.abstractPalielinoties urbāno teritoriju izmēriem, aizvien vairāk bioloģiski daudzveidīgas teritorijas tiek iekļautas pilsētu sistēmās, kas nozīmē lielāku pakļautību antropogēnai slodzei, tomēr starp dažādām pilsētas iedzīvotāju sociālajām grupām pastāv maldīgi uzskati par bioloģiskās daudzveidības vērtībām, tādēļ ilgtspējīgas sabiedrības veidošanā nepieciešama lokālo iedzīvotāju uztveres pētniecība, kas ļautu apzināt zināšanu iztrūkumus par bioloģisko daudzveidību pilsētvidē. Pētījuma mērķis ir noskaidrot pamatskolas vecuma bērnu un viņu vecāku biotopu daudzveidības uztveri savas urbānās dzīvesvietas apkārtnē. Tā kā 21.gs. aizvien straujāk attīstās tiešsaistes ģeogrāfiskās informāciju sistēmas, šajā darbā tiek pētīta vecāku un viņu bērnu (skolēnu) uztvere, izmantojot ArcGIS Online platformu datu ievākšanai, un Kodolu punktu blīvumu analīzi statistiskai analīze. Rezultāti ir salīdzināti ar biotopu daudzveidības karti, kuras rezultāti iegūti izmantojot esošos un lauka pētījuma darbus. Kartes veidošanā izveidots 200x200 m tīkls pētāmajai teritorijai, kur katrai šūnas vērtībai tika piemērota Šenona daudzveidības indeksa vērtība (H), kas aprēķināta, izmantojot PC-ORD 5 programmatūru. Statistikā analīze cveidota, izmantojot Karsto punktu analīzi Getis-Ord Gi* ArcGIS 10.6 programmatūrā. Šenona daudzveidības indeksa vērtības atspoguļo, ka augstāka biotopu daudzveidība koncentrējas Vecdaugavas liegumā un tā robežteritorijās ar Vecmīlgrāvja un Vecdaugavas apbūvi, kā arī Mangaļsalas meža teritorijās. Skolēnu uztvertā biotopu daudzveidība krasi atšķīrās no biotopu daudzveidības kartes, savukārt, vecāku uztvere par pētāmās teritorijas biotopu daudzveidību ir precīzāka par skolēnu uztveri, kas atbilst biotopu daudzveidības kartes rezultātiem par augstāko biotopu daudzveidību. Gan bērnu, gan vecāku uztveri ietekmē tas, cik pētāmās teritorija ir izzināta un kādi ir to brīvā laika pavadīšanas paradumi.
dc.description.abstractWith the rapid expansion of urban areas, more and more biologically diverse territories are included in the urban systems creating greater exposure to anthropogenic pressure. Meanwhile, misleading beliefs about the values of biodiversity manifest between different social groups, therefore, for the development of a sustainable society it is required to explore the perceptions of the local residents of city neighbourhoods that would identify knowledge gaps of biodiversity topic in the urban environment. The aim of the research paper is to explore the perception of the habitat diversity of middle school children and their parents in their residing neighborhood. As the use of participatory geographic information systems (PGIS) is increasingly developing nowadays, this research explores the perception of Vecdaugava parents (n=11) and children (n=26) of the research area through ArcGIS Online feature, as well as creating statistical analysis through Kernel density tool. These results are compared with habitat diversity map, created by gathering the existing and field work data. The results are made with dividing the area into 200x200 m cells each containing a value of Shannon Diversity Index (H) calculated with PC-ORD 5, and displayed with Hot Spot Analysis (Getis-Ord Gi*) in ArcGIS 10.6. The values of the Shannon diversity index reflect that highest habitat diversity is concentrated in the Protected Nature Area Vecdaugava and its boundary areas with Vecmīlgrāvja and Vecdaugava buildings, as well as in Mangaļsala forest areas. The habitat diversity perceived by children was significantly different from the habitat diversity map, while the perception of parents is more, which corresponds with the results of the habitat diversity map. The perception of both children and parents is influenced by the exploration degree and preferences of the research area.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectĢeogrāfija
dc.subjectbioloģiskā daudzveidība
dc.subjectpilsēta
dc.subjectVecdaugava
dc.subjectuztvere
dc.subjectlīdzdalības ĢIS
dc.titleBiotopu daudzveidība bērnu un vecāku uztverē: Vecdaugavas piemērs
dc.title.alternativeHabitat Diversity Perception: A study of Vecdaugava children and parents
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record