• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dažādi videospēļu žanri kā literāri darbi

Thumbnail
View/Open
306-64211-Zaharova_Laura_lz14026.pdf (1.444Mb)
Author
Zaharova, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Leine, Antra
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Žanrus var izmantot, lai efektīvi kategorizētu darbus dažādās sfērās, taču šī pētījuma uzsvars ir uz salīdzinājumu tieši starp divām konkrētām nozarēm – sen pastāvošo daiļliteratūru un nesen izveidojušos videospēļu industriju. Mērķis ir analizēt videospēles no literāra skatupunkta, nosakot, vai starp abiem pastāv līdzības, un kādas tās ir. Šī pētījuma fokusā ir pieci literāro žanru veidi un to iezīmes, kam seko to meklējums un analīze sešās videospēlēs. Lai iegūtu rezultātus, tika pielietoti žanru pētījumi, interpretēšana, naratīva salīdzinājumi un analīze. Pētījuma iznākums liecināja par to, ka lielākā daļa izvēlēto literāro žanru īpašību bija sastopamas arī atbilstošajos videospēļu žanros, novedot pie secinājuma, ka iepriekš minētā izveidē, šīs īpašības ir tikušas ņemtas vērā vai ir izmantotas kā pamats.
 
Genres can be used as effective means of organizing productions in various areas; however this research focuses on the comparison of them across two different fields – the long-established literature and the recently formed videogame industry. The aim is to analyse videogames from a literary perspective determining whether there exist and what are the similarities between the two. The focus of this research is on characteristics of five genres taken from genre fiction, followed by a search and analysis of them in six videogames. To achieve the results, the research methods employed were genre studies, interpretation, comparison and analysis. The outcome of this study shows that the majority of the characteristics of the selected literary genres could be also found in the corresponding videogame genres, leading to the conclusion that in the development of the latter one, these characteristics have been taken into account or used as a basis.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39991
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6216]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV