• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērnu namu audzēkņu gatavība patstāvīgai dzīvei.

Thumbnail
View/Open
299-25364-Pavlovs_Maris_SocP990009.pdf (904.0Kb)
Author
Pavlovs, Māris
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Blūma, Dainuvīte
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Bērnu nama audzēkņiem ir grūtības uzsākt patstāvīgu dzīvi. Bērnu namā viņi apgūst ikdienai nepieciešamās prasmes, tomēr neprot rīkoties patstāvīgi, viņiem ir zema pašcieņa, vāji attīstītas sociālās prasmes. Maģistra darba „Bērnu namu audzēkņu gatavība patstāvīgai dzīvei” ietvaros tika pētīta teorētiskā literatūra par jauniešu vecumposmu, par patstāvības veidošanos un par bērnu nama audzēkņu attīstības īpatnībām. Tika veikt pētījums divās daļās: 1) divu gadījumu analīze par audzēkņu sagatavošanu patstāvīgai dzīvei un 2) bērnu namu jauniešu no 15 gadiem un iestādes darbinieku anketēšana par audzēkņu patstāvību un gatavību dzīvot pašam.
 
Pupils of the orphanages present difficulties to begin self-dependent life. They acquire skills of daily needs at orphanages, however they do not act self-dependent, and they have low self-respect and underdeveloped social ability. Within the framework of graduation paper “Readiness for independent life of the living in the orphanages” were studied academic literature about age period of youth, formation of self-dependency and specific character of development of the orphans. The research of two parts was done: 1) analyze of two pupils who were prepared for self-dependent life and 2) mediatize of pupils of the orphanages age 15 up and institution employees about pupil’s self-dependency and ability to live without assistance. Keywords: Orphanage, youth, self-dependency, adult life, skills.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/40709
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV