• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolotāju aizvietošana to prombūtnes laikā

Thumbnail
View/Open
299-67422-Mitenberga_Marija_mm11293.pdf (1.565Mb)
Author
Mitenberga, Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Geske, Andrejs
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Skolotāju prombūtne Latvijas skolās ir sastopama bieži, tomēr rīcībai tās gadījumā, pēc autores domām, netiek pievērsta atbilstoša atbildīgo iestāžu uzmanība. Līdz ar to šī maģistra darba mērķis ir pierādīt, ka šī brīža skolotāju aizvietošanas procesa organizēšanai Latvijā ir vairāki trūkumi, un noskaidrot, vai Latvijā būtu lietderīgi attīstīt skolotāju-aizstājēju darbību, kā arī apzināt priekšnoteikumus šādas iniciatīvas īstenošanai. Darba ietvaros tika izpētīta atbilstoša teorētiskā literatūra, veikts apkopojums par skolotāju prombūtni vienā Rīgas vidusskolā, izveidotas divas aptaujas skolu pārstāvju un skolotāju viedokļa noskaidrošanai, analizēti iegūtie dati un izstrādāti ieteikumi. Pētījuma rezultāti pierāda trūkumu esamību un atklāj, ka skolu pārstāvji un skolotāji pozitīvi novērtētu skolotāju-aizstājēju sistēmas ieviešanu valstī.
 
The absence of teachers in schools is common in Latvia, but, in the opinion of the author, the responsible institutions do not pay enough attention to this matter. The aim of this paper is to prove that there are several shortcomings in organizing the process of replacing teachers in Latvia and to find out if it would be useful to develop the activities of substitute teachers in Latvia and to identify the preconditions for such initiatives. Within the framework of the work the relevant theoretical literature was studied, the compilation of the absence of teachers in one Riga high school was carried out, two questionnaires were made to find out opinions of teachers and school representatives in Latvia, collected data analyzed and recommendations elaborated. The results of this research demonstrate the existence of deficiencies and reveal that school representatives and teachers would appreciate system of substitute teachers in the country.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45421
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV