Ģimenes vērtību būtība bērnu audzināšanas procesā
Author
Kudiņa, Ināra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu: Ģimenes vērtību būtība bērnu audzināšanas procesā. Darbs ir veltīts problēmas izskatīšanai par pirmsskolas vecuma bērna piederību ģimenei. Pētījuma mērķis: izpētīt pirmsskolas vecuma bērnu audzināšanas īpatnības ģimenēs. Darba teorētiskā daļa balstās uz L.Brakšes, K.Gorbunovas, Ā.Karpovas, D.Lieģenieces u.c. darbiem par bērnu ģimenes vērtību būtību bērnu audzināšanas procesā, par vērtību vispārīgo raksturojumu, ģimenes struktūru. Darba praktiskajā daļā darba autore atspoguļoja empīriskā pētījuma metodoloģiju un rezultātus. Praktiskajā daļā tika aptaujāti bērnu vecāki, novēroti grupas bērni un piedāvātas praktiskas situācijas. Darbs ar ģimeni ir tikai tagad sācies, kad ir apzināti jautājumi, kuri vērš uzmanību uz detalizētu sarunu, darbu, metodisko rekomendāciju izstrādi. Katram attīstības posmam ir sava nozīme un būtiskas iezīmes. Bērnam ir svarīgi sajust gaisotni, kas ir ap viņu, proti- vai ģimenē valda saskaņa un miers, vai tā visa pietrūkst. Pirmsskolas bērnam nav attīstītā kritiskā domāšana un iemaņas. Tāpēc var novērot to, ka bērns ir atkarīgs no vecāku viedokļa. Līdz ar to bērnam nav sapratne par daudziem izteicieniem, tomēr viņš jūt emocionālo stāvoklī un balss intonāciju. Darba secinājumi: Katra cilvēka vērtības ir atkarīgas no viņa dzīves pieredzes. Lai cilvēks tiektos pēc augstākām vērtībām, jāveido personība, iekšējā pasaule, sirdsapziņa, dzīves jēgas vajadzība. Ģimene tā ir vide, kurā aug bērns. Ģimene ir sava veida pirmā pedagoģiskā laboratorija, kurā bērns apgūst tos dzīves aspektus, kas veido savstarpējo attiecību, vērtību, pašapziņas, atbildības un motivācijas pamatus. Laika gaitā šajā kontekstā attīstās un nostiprinās pirmie uzvedības modeļi, veidojas bērna izpratne par to, kā cilvēki mijiedarbojas. Katrā dzīves momentā bērns saņem jaunas emocijas, zināšanas un iegūst pieredzi. Viss, kas norisinās viņam apkārt, viss ko viņš dara, ir viņa individuālās attīstības iespējas, dzīves un pieredzes skola. Atslēgas vārdi: pedagoģiskais process, vērtības, ģimene Kvalifikācijas darba apjoms: 50 lpp., 7 tabulas, 10 diagrammas, 2 pielikumi Qualification work on the topic: The essence of Family values in the Process of upbringing Children. The topicality of the research was determined by the fact that it is important to find out the values of parents' values of today's preschool children, the place of the child in the system of parental values, their attitude towards the child, and understand the current situation. The aim of the research: to study the peculiarities of upbringing of pre-school children in families. The theoretical part of the work is based on L. Brasche, K. Gorbunova, A. Karpova, D. Liegenieces, etc. Works on the essence of children's family values in the process of raising children, general characteristics of values, family structure. In the practical part of the paper, the author of the paper reflected the empirical research methodology and results. In the practical part, parents of children were interviewed, children of the group were observed and practical situations were offered. Conclusions of the work: The values of each person depend on his life experience. In order for a person to seek higher values, one must create a personality, an inner world, a conscience, a need for the meaning of life. The family is the environment in which the child grows. The family is a kind of first pedagogical laboratory in which the child acquires the aspects of life that form the basis of relationships, values, self-esteem, responsibility and motivation. Over time, in this context, the first patterns of behavior develop and strengthen the child's understanding of how people interact. The child's life is not such a time when he does not get new impressions, knowledge, attitudes when he does not learn. Everything that goes around him, everything he does is his personal development opportunity, a school of life and experience. Work with the family has only just begun when the issues are identified which draw attention to the elaboration of detailed discussions, work, methodological recommendations. Each stage of development has its own meaning and important features. It is important for the child to feel the atmosphere surrounding her, namely whether the family is in harmony and peace, or is it all missing. Perhaps the child does not understand many expressions, but he empathically senses feelings, emotions, voices, parents' anxiety, fear, anxiety and anxiety. Keywords: pedagogical process, values, family. Amount of work: 50 pages, 7 tables, 10 diagrams, 2 attachments.