Show simple item record

dc.contributor.advisorPurmale, Rasma
dc.contributor.authorSirica, Tatjana
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-12-28T02:02:08Z
dc.date.available2018-12-28T02:02:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other67482
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45494
dc.description.abstractKvalifikācijas darba temats: Bērna radošās pašizpausmes attīstības iespējas vizuālajā mākslā pirmsskolā. Darba autore: Tatjana Sirica Zinātniskā vadītāja: Rasma Purmale Kvalifikācijas darbs apjoms: 44 lpp., ietver 7 tabulas, 13 attēlus, izmantoti 53 literatūras avoti. Kvalifikācijas darbs izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot vecākā pirmsskolas vecuma bērna radošās pašizpausmes sekmēšanas iespējas vizuālajā mākslā. Lai sasniegtu minēto mērķi, darba autore vispirms apkopojusi teorētiskos pētījumus, analizējot tādus jautājumus kā radošās pašizpausmes jēdziens, pašizpausmes attīstības nosacījumi, bērna vecumposma raksturojums, ka arī 5-6 gadus vecu bērnu radošās pašizpausmes sekmēšanas iespējas vizuālās mākslas nodarbībās. Empīriskajā daļā bērnu radošās pašizpausmes izvērtēšanai izstrādāti kritēriji, balstoties uz E. Torensa teorētiskajiem pētījumiem. Vērtēta bērnu elastība domāšanā un rīcībā, patstāvīgā radošā darbība, oriģinalitāte un zīmējumu detalizācija. Sākotnējie novērojumi liecina, ka dažiem piecgadīgiem bērniem dominē reproduktīvais radošums, nepietiekama elastība, orientācija tikai uz rezultātu, nevis pašu procesu. Pētījuma ietvaros piedāvātas bērniem tēmas un oriģinālas zīmēšanas tehnikas, veicinot bērnu patstāvīgo radošo pašizpausmi. Realizētā darba plāna rezultātā darba autore nonāk pie secinājuma, ka vizuālajā mākslā pirmsskolā sekmējama vecākā pirmsskolas vecuma bērnu radošā pašizpausme, ja skolotāja nodarbībās rosina bērniem zīmēt savas emocijas un pārdzīvojumus, izteikt savas sajūtas saistībā ar tēmu, vienlaikus ļaujot brīvi izvēlēties mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus un tēlus. Pētījuma rezultāts ļauj atbuildēt uz pētījuma jautājumu: radošā pašizpausme vizuālās mākslas nodarbībās ir sekmējama, ja bērniem tiek piedāvātas nestandarta tēmas, ir iespēja apgūt jaunas, netradicionālas tehnikas, kas ļauj iegūt interesantus tēlus, eksperimentēt; ir brīva iespēja izvēlēties savam darbam piemērotāko līdzekli. Teorētiskās daļas bāze: R. Bebre (2003), M. Čikszentmihali (Csikszentmihalyi, 2009), B. Frīdenberga (2003), V. Hibnere (1998, 2000), I. Miķelsone (1996), S. Morans (Moran, 2010), R.J. Sternbergs (2012) u.c. Praktiskās daļas bāze: X pirmsskolas izglītības iestādes 10 bērni (5-6 gadi). Atslēgas vārdi: radošā pašizpausme, vecākais pirmsskolas vecums, zīmēšana  
dc.description.abstractTheme of the qualification work: The Development Possibilities of Preschool Child`s Creative Self-expression in Visual Art Darba autore: Tatjana Sirica Supervisor: Rasma Purmale Volume: 44 pages, 7 tables, 13 pictures, 53 literature sources. The aim of qualification work was to use theoretical materials and combine them with empirical verification. The main goal was to research the development possibilities of elder preschool child`s creative self-expression in visual arts. In order to achieve this goal the author of the paper studied theoretical research, analyzed creative self-expression, as well as conditions of self-expression stimulation, preschool child phases, the development possibilities of preschool child`s (5 to 6 years old) creative self-expression in visual art`s lessons were analyzed. In the empirical part, criteria for the evaluation of children’s creative self-expression have been developed based on E.Torens theoretical research. Evaluated elasticity of children’s thinking and attitude, independent creative activity, originality and the way of drawing. Initial observations suggest that some five-year-olds are thinking in reproductive creativity, nonelastic thinking, result orientation and not the process itself. Within the framework of the research were offered the themes and drawing techniques, the main goal was to promote creative self-expression of children’s. As a result of the research the author concludes that in the visual arts in the preschool the creative self-expression of the elder preschool children is encouraged, if the teacher suggests to draw their emotions, subjective emotions, express their feelings in relation to the subject while allowing them freely choose artistic expression and images. The result of the research allows to answer the research issue: creative self-expression in visual arts lessons can be promoted if children are offered non-standard themes; it is possible to learn new and unconventional techniques, which allow to get interesting images to experiment; there is a free opportunity to choose the most appropriate tool for one`s creative expression. Theoretical part: R. Bebre (2003), M. Čikszentmihali (Csikszentmihalyi, 2009), B. Frīdenberga (2003), V. Hibnere (1998, 2000), I. Miķelsone (1996), S. Morans (Moran, 2010), R.J. Sternbergs (2012) etc. Practical part: 10 children’s of preschool educational institution (5 to 6 years old) Keywords: creative self-expression, preschool age, drawing
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectBĒRNA
dc.subjectRADOŠĀS
dc.subjectPAŠIZPAUSMES
dc.subjectATTĪSTĪBAS
dc.subjectVIZUĀLAJĀ MĀKSLĀ
dc.titleBērna radošās pašizpausmes attīstības iespējas vizuālajā mākslā pirmsskolā
dc.title.alternativeThe development possibilities of preschool child's creative self-expression in visual art
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record