Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas attīstība dabas vērojumu procesā
Autor
Cire, Ruta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sīle, Maruta
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba temats ir “Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas attīstība dabas vērojumu procesā”. Pētījuma mērķis ir pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas attīstības iespējas dabas vērojumu procesā. Pētījuma problēmu rada fakts, ka pašreizējās paaudzes bērni dabas izzināšanas procesu pirmsskolas vecumā aizstāj ar laika pavadīšanu iekštelpās, kur tiek izmantotas jaunākās tehnoloģijas – viedtālruņi, planšetes, datori, kā rezultātā bērni sāk zaudēt interesi par dabu. Skolotājam jāprot piedāvāt dažādus paņēmienus un metodes, lai spētu bērnus ieinteresētu dabas izzināšanas procesā. Tieši minētie apstākļi pamatoja dotā pētījuma tēmas izvēli un aktualitāti. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Pirmajā darba daļā tiek teorētiski atklāta izziņas darbība dažādu autoru skatījumā. Tiek vispārīgi raksturots vecākais pirmsskolas vecums un aplūkots izziņas attīstības iespējas dabas vērojumu procesā. Otrajā daļā tiek veikta skolotāju anketēšana un anketu apkopošana par dabas vērojumiem. Tiek veikts praktisks pētījums par izziņas attīstības sekmēšanu dabas vērojumu procesā. Darbs sastāv no 2 daļām Lappušu skaits – 44 Literatūras avoti – 25 11 attēliem, 3 tabulām un 7 pielikumiem. Atslēgas vārdi: izziņa; attīstība; dabas vērojumi; vecākais pirmsskolas vecums. The theme of qualification paper is “Development of the cognition of the oldest preschool children in the nature observation process”. Aim of the research is to study cognitive skill development opportunities of older pre-school children in nature observing process. Problem of the research makes the fact that children nowadays replace the process of learning the nature naturally with different activities inside where they mostly use modern technologies – smartphones, tablets, computers, so by that children lose the interest about nature. Teacher must know how to use and offer the children different techniques and methods to promote their interest of nature. Exactly these circumstances were the base of why this research theme was chosen and considered as actual. Research consists of two parts – theoretical and empirical part. In the first part the cognition is viewed from different author point of views. Also, the older pre-school age is being described generally and summarised cognitive skill development opportunities in nature observing process. In the second part the teacher survey about nature observations has been made and summarised. Practical research about promoting of cognitive development in nature observing process has been done. Paper consists of two parts. Volume of the paper - 44 Literature sources – 25 11 pictures, 3 tables and 7 appendixes. Key words: cognition; development; nature observation; older pre-school age.