Vidējās pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veicināšana dramatizācijas rotaļās
Author
Zivtiņa, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: ‘’Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veicināšana dramatizācijas rotaļās.’’ Kvalifikācijas darba autors: Līga Zivtiņa Kvalifikācijas darba mērķis teorētiski un praktiski atspoguļot bērnu tikumisko vērtību izpratnes veicināšanas iespējas dramatizācijas rotaļās. Darbs sastāv no divām daļām. Darba pirmajā daļā tiek aplūkotas pedagoģiskās, psiholoģiskās un filozofiskās atziņas. Atziņās tiek meklēts pamatojums tam, ka tikumiskās vērtības ir pamats, kas sekmē bērna personības veidošanos, veido viņa tikumu, attieksmes pret sevi, citiem. Ar dramatizācijas rotaļas līdzdarbību bērnam tiek veicināta savu attieksmju nostiprināšanās, morālo normu ievērošana. Otrajā nodaļā tika veikta praktiskā izpēte, kur ar dramatizācijas rotaļas iespējām var veicināt bērnu tikumisko vērtību izpratni, to aktualizēšanu ikdienas ritā. Tika izvērtēts bērnu tikumisko vērtību izpratnes līmenis pēc iepriekš izstrādātiem kritērijiem un veikta salīdzinoša analīze. Pēc pārrunām un novērojumiem bērnu izpratne mainās par vērtību nozīmi. Izvirzītā hipotēze tika pierādīta, ja ņem vērā izvirzītos nosacījumus, tas ir, ja rotaļas saturs atbilst bērnu interesēm un konkrētai pedagoģiskai situācijai; ja rotaļā bērns gūst pozitīvu pārdzīvojumu un neveiksmju pārvarēšanai izmanto sadarbību ar vienaudžiem un pedagogu. Tātad var secināt, ka dramatizācijas rotaļas ievērojami sniedz bērniem priekšstatus par tikumisko vērtību izpratni. Kvalifikācijas darbs sastāv no 58 lapām, tsk. - 2 tabulām un 6 attēliem. Darbā tika izmantoti 54 informācijas avoti. Atslēgvārdi: vērtības, tikumiskās vērtības, izpratne par tikumiskajām vērtībām, pirmsskola, rotaļa, dramatizācijas rotaļa. The subject of the qualification work: Drama games as a factor developing understanding the values of virtue for intermediate pre-school children. Author of the qualification work: Līga Zivtiņa The goal of he qualification work: an insight in the theory and practical side of the issue, to promote understanding of values of virtue by drama games. The work includes two sections. Section one presents pedagogical, psyhological and philosophical factors and ideas. They advance assertion that virtues is basis for child’s personality attitude to himself and others. Drama games promote child’s attitudes, give ideas of basic moral standards. Section two deals with practical investigation in how drama can promote understandings of moral virtues by inspining them into daily routines. The chidren’s understanding of virtues was measured on the basis of pre- liminary worked out criteria, and comparative analyis has been done. Children’s understanding of values and their role changes after discussions and observations. The presented hypothesis has been proved provided promotional conditions, i.e.the point of the game corresponds with children’s interests and the specific pedagogical situation; the game gives positive emotions, the possible failures are coped with in co-operation with the same age group and the teacher. The conclusion is: drama games considerably contribute to children’s notions in ethical values. The qualification work consists of 58 sheets, enclosed are 2 tables and 6 pictures. Sources 54. Key words: in values, values of virtue, understanding of values pre-school, game, drama game.