Montesori praktiskās dzīves materiālu izmantošana 3-5 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās un sociālo prasmju attīstīšanā
Author
Stolere, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Helmane, Ineta
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Lauras Stoleres izstrādātā kvalifikācijas darba “Montesori praktiskās dzīves materiālu izmantošana 3 – 5 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstīšanā” mērķis ir izpētīt un apkopot ieteikumus Montesori praktiskās dzīves materiālu izmantošanas iespējām 3-5 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstīšanā. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām nodaļām, kurā pirmajā ir raksturota Marijas Montesori pedagoģijas pieeja un pašapkalpošanās prasmju būtība. Analizējot teorētisko informāciju, apkopota informācija par Marijas Montesori pedagoģijas principiem un pašapkalpošanās prasmju apguvi pirmsskolā. Darba otrajā nodaļā apskatīta 3 – 5 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstīšana ar Montesori praktiskās dzīves materiāliem aprakstot reālo situāciju. Praktiskā pētījuma ietvaros tika veikta pedagoģisko situāciju modelēšana organizējot darba ciklus ar Montesori materiāliem, novērots bērns darbs ar praktiskās dzīves materiāliem un analizētas bērnu vērojumu kartes. Tika fiksēts, ar kādiem praktiskās dzīves materiāliem bērni strādā visvairāk un analizēta šo materiālu loma pašapkalpošanās prasmju attīstīšanā. Pētījuma rezultāti pierāda, ka Montesori praktiskās dzīves materiāli ir efektīvi 3 – 5 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstīšanā, ja mācību procesu virza kvalificēts pedagogs, grupā nodrošinot nepieciešamos praktiskās dzīves materiālus, kuri tiek izmantoti atbilstoši materiāla mērķim un bērnu interesēm. Kvalifikācijas darba apjoms ir 70 lapaspuses, 3 tabulas, 2 attēli, 11 pielikumi un 27 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: Montesori pedagoģija, Montesori praktiskās dzīves materiāli, pašapkalpošanās prasmes, 3 – 5 gadus veci bērni, pirmsskolas pedagoģija. The aim of qualification work “The use of Montessori practical life materials to develop three to five years old children`s self-service skills” worked out by Laura Stolere is to study the use of Montessori Practical life materials to develop the self-care skills of 3-5 years old children. The qualification work consists of two parts. In the first chapter the author of the work has analyzed the theoretical literature of Maria Montessori’s pedagogical approach and the essence of self-service skills. During the analysis of theoretical information, the information about Maria Montessori pedagogical guiding principles and about mastering the self-service skills in preschool was collected. In the second chapter of the qualification work the author has described the real situation of 3-5 years old children’s serf-service skills development while using Montessori Practical life materials. During research the modelling of pedagogical situations was performed by organizing work cycles with Montessori materials and by observing the child's work with materials of practical life and the children's observation cards were analysed. The author of the work has recorded which of the practical life materials children work most with and has analysed the role of these materials in the development of self-service skills’ development. The research results prove that the Montessori practical life materials are effective in 3-5 years old children`s self-service skills development, if the study process is guided by a qualified teacher and if the necessary practical life materials that are used in accordance with the purpose, are provided in the group. The qualification work consists of 70 pages, it contains 3 tables, 2 figures, 11 appendices and 27 literature sources. Keywords: Montessori pedagogy, Montessori materials for practical life, self-service skills, children from 3 to 5 years old, pre-school pedagogy.