Vārdu krājuma paplašināšana 4-5 gadus veciem bērniem rotaļās
Author
Smoļina, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Garjāne, Beatrise
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba nosaukums: Vārdu krājuma paplašināšana 4-5 gadus veciem bērniem rotaļās. Darba autore: Ieva Smoļina Darba vadītāja: prof. Dr. paed. Beatrise Garjāne Darba mērķis ir izpētīt 4-5 gadu vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanas pedagoģiskās iespējas rotaļās. Darba teorētiskajā daļā tiek analizētas 4-5 gadīgu bērnu vispārējās attīstības īpatnības, raksturots bērnu vārdu krājums un tā paplašināšanas uzdevumi un paņēmieni, analizēti dažādu autoru viedokļi par vārdu krājuma attīstības kritērijiem, rādītājiem un līmeņiem, kā arī aprakstīta bērnu vārdu krājuma paplašināšanas veicināšana rotaļās. Darba pamatā izmantoti D. Dzinteres, I. Stangaines, D. Augstkalnes, V. Kalniņas un Dz. Skrubes darbi. Darba praktiskajā daļā veikta bērnu sākotnējā vārdu krājuma izpēte pēc iepriekš izstrādātiem kritērijiem, veikta izmēģinājuma darbība – runu veicinošu rotaļu atlase un izpilde, veikta atkārtota bērnu runas vērošana, rezultātu salīdzināšana un analīze. Pētījuma hipotēze, ka 4-5 gadīgu bērnu vārdu krājuma paplašināšana rotaļās būs sekmīga, ja rotaļas mērķis ir vārdu krājuma paplašināšana; ja bērns aktīvi iesaistās rotaļā; un ja rotaļas laikā un pēc tās bērni lieto jaunapgūtos vārdus ar izpratni, apstiprinājās. Atslēgas vārdi: 4-5 gadīgi bērni, vārdu krājums, tā paplašināšana, aktivizēšana, rotaļas, bērna runa, valoda. Pētījuma apjoms: 55 lpp., 3 attēli, 6 tabulas, 29 literatūras avoti, 2 pielikumi. The theme of the qualification paper: The vocabulary development of 4-5 years old children in playing activities. Author of the paper: Ieva Smolina Supervisor: Professor, Dr. paed. Beatrise Garjāne The aim of the paper: to study pedagogical possibilities used for 4-5 years old children’s vocabulary development in the play. The theoretical part of the paper considers the development specifics of 4-5 year old children, characterizes vocabulary development of children and expansion ways and techniques, argues different author opinions on vocabulary development criteria, indicators and levels as well as it deals with playing activities that promotes the development of children’s vocabulary. Research is based on such authors’ literature like D. Dzintere, I. Stangaine, D. Augstkalne, V. Kalniņa and Dz. Skrube. The practical part deals with the research of children’s vocabulary at the beginning according to previously developed criteria, the trial action was carried out - speech- promoting games were selected and performed, the evaluation of kids’ language was repeated, comparison of the results and analysis were carried out. The hyposesis of the paper, the vocabulary development of 4-5 year old children in the playing activities is more successful if the aim of the play is vocabulary development; if the child actively participates in the play; if the children use the new acquired words with full understanding during the play and afterwards, is confirmed. Key words: 4-5 year old children, vocabulary development, expansion, activation, play, children’s speech, language. Research consists of 55 pages, 3 illustrations, 29 literature sources, 2 appendixes.