Show simple item record

dc.contributor.advisorVociša, Rūta
dc.contributor.authorBeļinova, Svetlana
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-12-30T02:02:48Z
dc.date.available2018-12-30T02:02:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other67531
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45662
dc.description.abstractKvalifikācijas darba temats: Četrgadīgu bērnu pētnieciskā darbība patstāvības veicināšanai. Pētījums izstrādāts ar mērķi teorētiski izzināt un empīriski pamatot četrgadīgu bērnu patstāvības sekmēšanas iespējas pētnieciskā darbībā. Darba teorētiskajā daļā pētīts bērnu patstāvības jēdziens un saturs, noteiktas četrgadīgu bērnu patstāvības izpausmes. Dota darba kontekstā patstāvība tiek aplūkota kā personības īpašība, kas izpaužas iniciatīvas izrādīšanā, kritiskumā, adekvātā pašvērtējumā un personīgās atbildības sajūtā par savu darbību un uzvedību. Par vienu no bērnu patstāvības attīstīšanas virzieniem darba autore skata pētniecisko darbību, analizējot pētnieciskās darbības saturu un īpatnības pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Teorētiskā daļa izstrādāta, balstoties uz tādu autoru atziņām kā K. Edens (2007), J. Grava (2012), P. Petersen (2015), A. Ivanova (Иванова, 2004), I. Kočekova (Кочековa, 2013), L. Menšikova (Менщикова, 2009), J. Siļina (Силина, 2016) u.c. Empīriskajā pētījumā piedalījās 14 četrgadīgi bērni, analizējot bērnu patstāvīgo pētniecisko darbību dabā, verbālo pētnieciskās darbības izpausmi (jautājumu uzdošanu), spēju pamatot spriedumus ka patstāvības izpausmi un aktīva darbība skolotāja organizētās rotaļnodarbībās, eksperimentos u.tml. Primārās novērošanas rezultāti ļāva nonākt pie secinājumiem, ka empīriskā pētījumā piedalās bērni ar dažādā līmenī attīstītu uzmanību, iztēli, interesi par pētniecisko darbību un eksperimentiem, kas nozīmīga dotā pētījuma kontekstā. Trim bērniem pētījuma ietvaros pievērsta pastiprināta uzmanība, jo viņi ir ļoti pasīvi, sevī noslēgti, jautājumus neuzdod, ja arī atbild uz jautājumiem par pētījuma rezultātiem, tad vienmēr tikai atkārto citu bērnu vai skolotājas teikto, grūtības izteikt jebkādus spriedumus un savu viedokli. Tomēr vērojumi liecina, ka šie bērni pietiekami viegli aktivizējās, ja tiek nodrosdināta piemērota vide un viela pētījumiem. Izmantotā pieeja pētnieciskās darbības organizēšanā ļāva aktivizēt visus bērnus. Pētījuma noslēgumā nevienam no dalībniekiem nevienā kritērijā vairs nebija zems līmenis, viens no bērniem uzrādīja augstu līmeni. Iegūtie rezultāti ļauj apstiprināt sākotnēji izvirzīto hipotēzi. Ja pedagogs nodrošina vidi, kas stimulē bērnus pētīt apkārtējās pasaules parādības, priekšmetu īpašības u.c., pirms katra pētījuma rosinot izvirzīt savus pieņēmumus un hipotēzes, tad veiksmīgi attīstīsies četrgadīgu bērnu patstāvība. Darba apjoms: 41 lpp., 6 attēli, 5 tabulas, izmantota 51 literatūras vienība. Atslēgas vārdi: četrgadīgie bērni, patstāvības sekmēšana, pētījums, eksperimentālā darbība, pedagoģiskais process.
dc.description.abstractThe theme of the Qualification work: The research activity of four-years-old children promoting self-reliance. The research was elaborated with the aim of theoretically studying and empirically justifying the possibility of promoting the self-reliance of four-year-old children in research activities. In the theoretical part of the work the concept and the content of the children’s self-reliance were researched, the expressions of the self-reliance in four-year-old children were determined. Within the context of the given work the self-reliance is regarded as a personality trait that is expressed through showing initiative, critique, adequate self-esteem and a sense of personal responsibility for his or her actions and behaviour. The author of the work regards the research activities as one of the areas of development of children’s self-reliance by analysing the content and peculiarities of the research activities in pre-school pedagogical process. The theoretical part was developed on the basis of the cognitions of such authors as K. Edens (2007), J. Grava (2012), P. Petersen (2015), A. Ivanova (Иванова, 2004), I. Kocekova (Кочековa, 2013), L. Mensikova (Менщикова, 2009), J. Silina (Силина, 2016) etc. In the empirical research there participated 14 four-year-old children, there were analysed children’s independent research activity in nature, the manifestation of verbal research activity (asking questions), the ability to justify the judgments as the expression of self-reliance and active activity in the play sessions, experiments etc., organized by the teacher. The results of the primary observation allowed to make conclusions that children participating in the empiric research have different level of attention, imagination, interest in research activities and experiments, which was important in the context of the given research. Increased attention were devoted to three children as they were very passive, closed, did not ask questions, and if they answered the questions about the results of the research, then they always only repeated the statements of other children or teachers, they had difficulty of expressing any judgment or opinion. However, observations suggested that these children became active rather easily if suitable environment and material for research were ensured. The approach applied in the organization of research activities allowed to activate all children. At the end of the research, none of the participants did not have low level in any of the criteria, one of the children showed high level. The results obtained allowed to confirm the hypothesis originally proposed. If the teacher provides the environment that stimulates children to investigate phenomena of the surrounding world, properties of the objects, etc., then by promoting them to bring forward assumptions and hypotheses prior to each research the self-reliance of four-year-old children will develop successfully.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectčetrgadīgie bērni
dc.subjectpatstāvības sekmēšana
dc.subjectbērnu pētījums
dc.subjecteksperimentālā darbība
dc.subjectpromotion of self-reliance
dc.titleČetrgadīgu bērnu pētnieciskā darbība patstāvības veicināšanai
dc.title.alternativeThe research activity of four-years-old children promoting self-reli
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record