Show simple item record

dc.contributor.advisorKalve, Aija
dc.contributor.authorBrikovska, Kristīne
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-12-30T02:03:09Z
dc.date.available2018-12-30T02:03:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other67610
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45705
dc.description.abstractKristīnes Brikovskas kvalifikācijas darbs pedagoģijā „Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes sekmēšana literāro darbu iepazīšanas procesā” izstrādāts Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē lektores Mg. paed., A. Kalves vadībā laikā no 2018. gada marta līdz 2018. gada novembrim. Pētījuma objekts: Literāro darbu iepazīšana pedagoģiskajā procesā. Pētījuma priekšmets: Pirmsskolas bērnu vērtību izpratnes attīstība. Pētījuma mērķis: Teorētiski un empīriski pētīt četrgadīgu, piecgadīgu bērnu tikumisko vērtību izpratnes sekmēšanas iespējas literāro darbu iepazīšanas procesā. Hipotēze: literārie darbi sekmē bērnu tikumisko vērtību izpratni tad, ja tie tiek atlasīti atbilstoši bērnu vecumposmam, pieredzei un interesēm, daiļdarba saturā būs ietvertas tikumiskās vērtības, tiks izvēlēti atbilstoši metodiskie paņēmieni, lai sekmētu izpratni par tikumiskajām vērtībām. Pētījuma metodes: teorētiskā – literatūras analīze problēmas skatījumā. Empīriskās - pedagoģiskā novērošana, pārrunas ar bērniem, pirmsskolas pedagogu intervija, iegūto rezultātu analīze. Kvalifikācijas darba pirmajā nodaļā „Tikumisko vērtību veidošanās teorētiskie aspekti” veikta zinātniskās literatūras un avotu izpēte par to, kas ir vērtības, tikumiskās vērtības un kā tās tiek skaidrotas pedagoģiskajā un psiholoģiskajā literatūrā, balstoties uz autoru atziņām tiek skaidrota, raksturota vērtībizpratnes sekmēšana vidējā pirmsskolas vecuma bērniem, kā arī atklāta literāro darbu nozīme bērna vērtībizpratnes sekmēšanai. Kvalifikācijas darba otrajā nodaļā „Empīriskā daļa” tiek atspoguļots praktiskais pētījums par literāro darbu izmantošanas iespējām tikumisko vērtību izpratnes sekmēšanai. Ir izstrādāti kritēriji bērna tikumiskās vērtībizpratnes vērtēšanai, atklāta bērna radošā darbība, kurā atklājas bērna vērtībizpratne, ir veikta bērnu darbības rezultātu analīze. Tiek sniegts bērnu vērtībizpratnes analītisks salīdzinājums pētījuma sākumā un beigās. Pētījuma daļā ir iekļauti radošie darbi – zīmējumi, pašgatavotas roku lelles. Pētījums atklāj, ka atbilstoša literārā darba izvēle sekmē bērna vērtībizpratni. Tāpat ļoti svarīga ir pedagoģiskā vide, kā pedagogs pasniedz literāro darbu, lai bērnam tas būtu saistoši un jēgpilni. Ir svarīga bērna personīgā pieredze. Darba apjoms – 64 lpp. Darbam pievienoti 22 attēli, 5 tabulas, 11 pielikumi. Atslēgas vārdi: pirmsskolas vecuma bērns, vērtības, tikumiskās vērtības, literatūra.
dc.description.abstractThe qualification Paper in pedagogics “Raising Awareness of the Moral Values of Children of Pre-school Age in the Process of Acquiring Literary Works” is made by Kristine Brikovska developed at the University of Latvia Faculty of Pedagogy, Psychology and Arts under the directions of lecturer Mg. paed., A. Kalve between March 2018 and November 2018. The aim of the Research: theoretically and empirically study the ways of raising awareness of four-year old children’ s moral values in the process of acquiring literary works. The hypothesis: the literary works promote children’ s virtues if they are selected according to children’ s age, experience and interest, the content of literature will include moral values, appropriate methods will be selected to promote understanding of moral values. The methods of the Research: theoretical – the analysis of literature in the aspect of the problems. Empirical – pedagogical observation, interviews with children, interviews with pre-school children’ s teachers, the analysis of the results obtained. In the first part of the qualification work “The Theoretical Aspects of the Formation of Moral Values” the research of the scientific literature and sources on values, moral values and how they are explained in the pedagogical and psychological literature is done. Based on the authors’ knowledge, describes the promotion of values awareness among the children of the average pre-school age and the importance of the literary works to raise awareness of the values of the child. In the second part of the qualification work “Empirical Part” the practical study on the possibilities of using literary works to promote the understanding of moral values is reflected. The criteria for evaluating the understanding of the child’ s moral values have been developed, the analysis of the results of child performance has been carried out in child’ s creative activity which reveals the understanding of the values of the child. An analytical comparison of the understanding of children’ s values at the beginning and at the end of the study is provided. The part of the study includes creative works – drawings, self-prepared hand dolls. The study reveals that the choice of appropriate literary work contributes to the understandings of the values of the child. The teaching environment is also very important, how teacher shows literary work so that it is interesting and meaningful for the child. The personal experience of child is important as well. The amount of the Paper – 64 pages. 22 pictures, 5 tables and 11 appendices are added to the Paper. Keywords: pre- school child, values, moral values, literary works.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectpirmmskolas vecuma bērns
dc.subjectvērtības
dc.subjecttikumiskās vērtības
dc.subjectliteratūra
dc.titleVidējā pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes sekmēšana literāro darbu iepazīšanas procesā
dc.title.alternativeRaising Awareness of the Moral Values of Children of Pre-school Age in the Process of Acquiring Literary Works
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record