Rotaļa jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu matemātisko priekšstatu sekmēšanai
Author
Plēsuma, Madara
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Madara Plēsuma. Darba nosaukums - “Rotaļa jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu matemātisko priekšstatu sekmēšanai”. Darba mērķis ir teorētiski un praktiski izzināt 3 - 4 gadīgu bērnu matemātisko priekšstatu sekmēšanas iespējas rotaļā. Darbā risināta problēma par rotaļu izmantošanas iespējām 3 – 4 gadīgo bērnu matemātisko priekšstatu sekmēšanu kritērijā “Skaits un skaitīšana”, pētot, kā uzlabojas bērnu sasniegumi, ja bērni tiek iesaistīti didaktiskajās rotaļās. Pētījuma bāze – 17 pirmsskolas izglītības iestādes jaunākā pirmsskolas vecuma bērni. Pētījumā izmantotas metodes: •teorētiskā metode - literatūras analīze, •empīriskās metodes - pedagoģiskā novērošana, statistiskā datu apstrāde. Nozīmīgākie secinājumi: •rotaļa ir 3 – 4 gadīgu bērnu galvenais darbības veids, rotaļā tiek sekmēti bērnu matemātiskie priekšstati, •pedagogu izveidotajām didaktiskajām rotaļām matemātisko priekšstatu veidošanai jāatbilst bērnu vecumposmam un katra bērna individualitātei, uztveres un izpratnes līmenim, •pedagogs, izveidojot un savā pedagoģiskajā darbībā izmantojot didaktiski pareizi izstrādātus rotaļu materiālus, kā arī radot bērnam risināmas problēmsituācijas, var sekmēt ikviena bērnu matemātiskos priekšstatus. Pētījuma laikā matemātisko priekšstatu līmenis kritērijā “Skaits un skaitīšana” visiem 3 - 4 gadīgajiem bērniem paaugstinājies. Darbs sastāv no 57 lappusēm, 7 attēliem, 6 tabulām, 54 bibliogrāfiskajām vienībām, 5 pielikumiem. Atslēgas vārdi: jaunākais pirmsskolas vecums (3 – 4 gadi), matemātiskie priekšstati, rotaļa, problēmsituācijas. The author of the paper: Madara Plēsuma. The paper title - “Play as the advancement of mathematical notion in youngest preschool children ”. The aim of the paper is to theoretically and practically explore the possibilities of promoting mathematical learning of children aged 3 to 4 years old through play. The paper deals with the possibilities of using toys to promote the 3 to 4 - year old children’s mathematical concepts in the "Numbers and Counting" criterion, studying how children’s achievements improve when children are involved in didactic plays. Research base - 17 preschool children of the youngest preschool age. Methods of research: •theoretical method - analysis of literature, •empirical methods - pedagogical observations, statistical data processing. Main conclusions: •play is the main activity of children aged 3 to 4, the mathematical notions of children are promoted in play, •the didactic plays aimed at promoting mathematical notions created by teachers should correspond to the age of a child and the individuality, perception and understanding of each child, •a teacher, by creating and using the didactically correctly designed play materials and problemsituations in his pedagogical work, can promote the mathematical concepts of every child. During the study, the level of mathematical comprehension in the “Numbers and Counting” criterion for all 3 to 4 year-olds has increased. The paper consists of 57 pages, 7 images, 6 tables, 54 bibliographic units, 5 annexes. Key words: the youngest preschool age (3 - 4 years), mathematical notions, play, problemsituations.