Ģimenes un izglītības iestādes sadarbība skolēna lasītprasmes attīstības sekmēšanā
Author
Romanova, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Purmale, Rasma
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs „Ģimenes un izglītības iestādes sadarbība skolēna lasītprasmes attīstības sekmēšanā” izstrādāts Latvijas Universitātē Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē, profesionālā bakalaura studiju programmā “Skolotājs” laika posmā no 2016. gada līdz 2018.gadam. Bakalaura darba hipotēze paredz, ka bērniem pilnveidosies jēgpilna lasītprasme, ja pedagogi un vecāki zinās jēgpilnas lasītprasmes apguves pamatnosacījumus, tos ievēros aktīvi sadarbojoties. Hipotēze pierādīšanai vai noraidīšanai izvirzīts sekojošs darba mērķis - pētīt teorijā un praksē izglītības iestādes un ģimenes sadarbības iespējas bērna lasītprasmes sekmēšanai. Darbs strukturēts 2 nodaļās. Bakalaura darba 1.nodaļā skaidrotas lasītprasmes apguves pieejas un priekšnosacījumi saistībā ar bērna raksturojumu. Kā arī no teorētiskā viedokļa izpētīti ģimenes un izglītības iestādes sadarbības modeļi, lai pilnveidotu bērna jēgpilno lasītprasmi. Otrajā nodaļā veikts praktisks pētījums, kura laikā iegūti sākotnējie rezultāti par 21 bērnu lasītprasmes līmeni pēc izvirzītajiem kritērijiem, apzināti reāli ģimenes un izglītības iestādes sadarbības modeļi, veikti secinājumi un sniegti priekšlikumi, ko darīt, lai pilnveidotu bērnu lasītprasmi. Pēc tam veikts atkārtots pētījums, salīdzināti rezultāti un veikti secinājumi. Pētījumā laikā ar anketēšanas palīdzību noskaidrots vecāku viedoklis un izpratne par ģimenes un izglītības iestādes sadarbības nozīmīgumu, lai sekmētu bērna lasītprasmi. Hipotēze tika pierādīta, jo labākus rezultātus uzrādīja tie bērni, kuru vecāki aktīvi iesaistījās bērna lasītprasmes veicināšanas procesā, uzklausīja pedagoga ieteikumus, pildīja ieteiktos uzdevumus, izrādīja interesi par bērna attīstību mācību procesa laikā. Turklāt izglītības iestādes piekrita secinājumam, ka ir vērtīgi izvēlēties tās sadarbības formas, kuras vecākiem šķiet pieņemamākas, un vairāk strādā individuāli ar vecākiem, jo tās sniedz labāku rezultātu. Galvenie atslēgas vārdi – jēgpilna lasītprasme, lasītprasmes pieejas, vecāku un izglītības iestādes sadarbība. Darba noslēgumā formulēti galvenie secinājumi un priekšlikumi. Darbā veikto pētījumu rezultāti izklāstīti uz 54 lapām. Informācijas interpretācijai izmantotas 5 tabulas, 17 attēli un 5 pielikumi. Darba uzdevumu risināšanai izmantota teorētiskā un analītiskā literatūra, kopumā 32 avoti. Bachelor's paper ‘Cooperation between the Family and Education Establishment in Promoting the Development of Pupil’s Reading Skills’ was worked out at the at the Faculty of Pedagogy, Psychology and Art of the University of Latvia in the Professional Bachelor Study Programme ‘Teacher’ in the period of time from 2016 until 2018. The hypothesis of the Bachelor's paper provides that meaningful reading skills of the children will be developed if teachers and parents know the basic conditions for acquisition of meaningful reading comprehension and if they follow them actively cooperating. The following objective of the work was set forth to prove or reject the hypothesis: to study in theory and practice the opportunities for cooperation between the educational establishment and the family to enhance the child's literacy. The work is structured in 2 chapters. Chapter1 of the Bachelor's paper explains the approaches and backgrounds for reading literacy in relation to the characteristics of the child. And cooperation models of the family and educational establishment to improve the child's meaningful reading skills have been studied from a theoretical point of view. In Chapter 2, a practical study has been carried out, during which initial results were obtained about 21 children's level of reading skills according to the criteria set, there have been identified real-life cooperation models of family and educational establishment, conclusions have been made and suggestions have been given on how to improve children's reading skills. Subsequently, there has been performed a repeated study, the results have been compared and conclusions have been made. During the study by the help of a questionnaire, the parents' opinion and their understanding of the importance of cooperation between the family and the educational institution in order to facilitate the child's reading skills were clarified. The hypothesis was proven, because the children whose parents actively participated in the process of promoting the child's reading skills, took into consideration the teacher's recommendations, fulfilled the recommended tasks, expressed interest in the child's development during the study process showed the best results. In addition, educational establishments agreed to the conclusion that it is worth choosing the forms of cooperation that seem to be more acceptable for parents and work more individually with parents as they give better results. Key words - meaningful reading skills, approaches to reading literacy, cooperation between parents and the educational establishment. The paper concludes with the main conclusions and proposals. The results of the research work are presented on 54 pages. For interpretation of the information there have been used 5 tables, 17 figures and 5 annexes. Theoretical and analytical literature was used to solve the tasks, in total 32 sources.