• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pirmsskolas vecuma bērnu patstāvības attīstības un pilnveides sekmēšana praktiskajās darbībās

Thumbnail
View/Open
299-67737-Stikane_Sintija_ss16149.pdf (1.392Mb)
Author
Stikāne, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Purmale, Rasma
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore- Sintija Stikāne. Kvalifikācijas darba temats ‘’Pirmsskolas vecuma bērnu patstāvības attīstības un pilnveides sekmēšana praktiskajās darbībās’’ Pētījuma mērķis: analizēt teorētiskās atziņas un veikt praktisko pētījumu par patstāvības attīstības un pilnveides iespējām pirmsskolas vecuma bērniem, izmantojot praktiskās darbības. Pētījuma hipotēze - bērni būs patstāvīgi, ja pedagogs bērniem nodrošinās pedagoģiskajā procesā pirmsskolā iespēju būt patstāvīgiem. Kvalifikācijas darbs sastāv no ievada, divām nodaļām ar apakšnodaļām, secinājumiem par teorētiskās literatūras analīzi un pētījuma praktisko daļu, izmantoto avotu saraksts un pielikumiem. Darbā izmantotās metodes: teorētiskās – teorētiskās literatūras analīze, pētnieciskās- novērojums, anketēšana, sarunas, datu statistiskā apstrāde. Darba teorētiskajā daļā darba autore analizē teorētisko literatūru par patstāvību un tās nozīmi ikdienā. Tika analizēts pirmskolas vecuma bērna raksturojums un noskaidrotas, kādas praktiskās darbības uzlabo bērnu patstāvības attīstību un pilnveidošanu. Balstoties uz literarūras avotiem tika izveidoti pētījuma daļas kritēriji. Empīriskajā daļā tika veikts individuālais bērnu raksturojums un bērnu sākotnējā novērošana pēc izvirzītajiem kritērijiem un veikta datu analīze. Īstenota pedagoģiskā darbība, bērnu patstāvības prasmju vērtējums un datu analīze. Tika veikta bērnu vecāku aptauja un dati tika statistiski apstrādāti un analizēti. Pētījumā piedalījās 14 jaunākā pirmskolas vecuma bērni. Darba autore secina, ka izvirzītie uzdevumi un mērķis ir sasniegts. Kvalifikācijas darba apjoms ir 55 lpp, 17 attēli, 4 tabulas, 6 pielikumiem. Kvalifikācijas darbā izmantoti 36 literatūras un informācijas avoti –latviešu, krievu un angļu valodā. Atslēgas vārdi: patstāvība, pirmskola, darbība, diens rits
 
The author of the work - Sintija Stikāne. The theme of the Qualification Paper “Promotion of the development and perfection of the independence in pre-school aged children through practical activities”. The aim of the research: to analyse theoretical cognitions and to perform practical research on the possibilities for the development and perfection of the independence in pre-school aged children by means of practical activities. The hypothesis of the research - the children will be independent, if the teacher will provide children with the opportunity to be independent during the pedagogical process in the pre-school. The qualification paper consists of introduction, two sections with sub-sections, conclusions about the analysis of theoretical literature, and practical part of the research, list of applied sources, and appendices. Methods used in the work: theoretical – analysis of the theoretical literature, research - observation, questioning, discussions, statistical data processing. In the theoretical part of the work- the author analyses the theoretical literature about the independence and its importance in everyday life. There was analysed characterization of the pre-school aged child and clarified which practical activities can improve the development and perfection of children’s independency. Based on literature sources, criteria for the research part were identified. In the empirical part, there was performed an individual characterization of children and initial observation of children according to the criteria set, and data analysis was performed. There was implemented pedagogical activity, assessment of children’s independence skills and analysis of data. A parent-child survey was carried out, and the data were statistically processed and analysed. In the research there participated 14 pre-school children. The author of the work concludes that objectives and the aim set have been achieved. Qualification Paper consists of 55 pages, 17 pictures 4 tables, 6 appendices. In the Qualification Paper there were used 36 literature and information sources – in Latvian, Russian and English. Key words: independence, pre-school, activity, the rhythm of the day
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45754
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV