Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu sociālo prasmju sekmēšana rotaļās
Author
Seruka, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skribanovska, Zane
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums: Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu sociālo prasmju sekmēšana rotaļās. Darba autors: Inga Seruka Darba zinātniskais vadītājs: Mg.paed. Zane Skribanovska Darba saturs: 51.lpp., 15 attēli, 4 tabulas, 2 pielikumi, analizēti 34 literatūras avoti. Pētījuma mērķis: teorētiski analizēt un praktiski pētīt vidējā pirmsskolas vecuma bērnu sociālo prasmju sekmēšanas iespējas rotaļās. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz D.Dzinteres (2003.,2007.,2012.) I.Pučures (2003.), I.Stangaines (2007., 2012.), H.Gudjona (1998.), R.Kaņepējas (2003., 2006., 2012.), V.Krinkules (2002.), I.Puškareva (1999., 2001.), A.Šponas (2006., 2015.), V.Zelmeņa (1991.), S.Aitkenas (2001.), G.Svences (1999.) atziņām. Teorētiskajā daļā analizēti aktuāli jautājumi par sociālajām prasmēm un socializācijas jēdzienu, par rotaļu nozīmi bērna sociālās sfēras attīstībā. Pētītas vidējā pirmsskolas vecumposma attīstības īpatnības un likumsakarības. Izvērtēta rotaļu izmantošanas pieredze un likumsakarības. Pētījuma praktiskajā daļā veikts pētījums par rotaļas ietekmi uz 4 – 5 gadus vecu bērnu sociālo prasmju attīstību. Veikta praktiskā pedagoģiskā darbība, izmantojot mērķtiecīgi izvēlētas rotaļas vidējā pirmsskolas vecuma bērnu sociālo prasmju sekmēšanai. Pamatojoties uz novērošanas rezultātiem, secināts, ka rotaļa sekmē sociālo prasmju pilnveidošanos. Rotaļa ir viens no visefektīgākajiem bērnu sociālo prasmju attīstīšanas līdzekļiem un tā sekmēs vidējā pirmsskolas vecuma bērnu sociālo prasmju attīstību, ja pedagogs mērķtiecīgi izvēlēsies rotaļas, ievērojot bērna attīstības likumsakarības, intereses un vajadzības, tiks veidota bagāta, pieejama, rotaļām atbilstoša rotaļu vide un bērni aktīvi iesaistīsies rotaļās. Pētījumā izvirzītā hipotēze tika pierādīta. Atslēgas vārdi: sociālās prasmes, socializācija, sadarbība, saskarsme, rotaļa, sociālā mijiedarbība Theme of the thesis: Promotion of social skills in children of medium pre-school age in games. Author of the thesis: Inga Seruka Scientific advisor: Mg. paed. Zane Skribanovska Content of the thesis: 51 pages, 15 figures, 4 tables, 2 annexes; 34 sources of literature were analysed. Objective of the study: carry out theoretical analysis and practical study of possibilities to contribute to social skills in children of medium pre-school children in games. The theoretical part of the study is based on the conclusions drawn by D. Dzintere (2003, 2007, 2012), I. Pučure (2003), I. Stangaine (2007, 2012), H. Gudjons (1998), R. Kaņepēja (2003, 2006, 2012), V. Krinkule (2002), I. Puškarevs (1999, 2001), A. Špona (2006, 2015), V. Zelmenis (1991), S. Aitkena (2001), G. Svence (1999). In the theoretical part the author analyses the topical issues of social skills and the concept of socialisation, the role of games in the child's social sphere development. The peculiarities and regularities of the development of the medium pre-school age group were studied. The experience and regularities of using games were evaluated. In the practical part of the study, the author conducted a study on the effect of game on social skills development in children aged 4-5 years. Practical pedagogical activities were performed using purposefully selected games to contribute to social skills in children of medium pre-school age. Based on the observation results, it was concluded that games contribute to social skills development. The game is one of the most effective tools for developing children's social skills and it will contribute to social skills development in children of medium pre-school age, if the educator purposefully chooses games, taking into account the regularities, interests and needs of the child's development, thus creating a rich, accessible environment suitable for games where children will be actively involved in games. The research hypothesis was proven. Key words: social skills, socialisation, cooperation, communication, game, social interaction