Runas prasmes sekmēšana 3—4 gadīgu bērnu audzināšanā pirmsskolā
Author
Jansone, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors — Ilze Jansone Darba nosaukums — Runas prasmes sekmēšana 3—4 gadīgu bērnu audzināšanā pirmsskolā Darba mērķis — Teorētiski un empīriski pētīt 3—4 gadīgu bērnu runas prasmes apguves iespējas audzināšanas procesā pirmsskolā. Lai sasniegtu augstus runas prasmes rezultātus 3—4 gadu vecumā pirmsskolā, pedagogam ir jāsadarbojas ar bērnu vecākiem, jārada atbilstoša vide un apstākļi, lai bērni dabiski attīstītu runas prasmi. Bērnu runas prasmes attīstība ir regulāri jāvērtē. Pētījuma rezultāti liecina, ka 3—4 gadīgu bērnu runas attīstībā liela nozīme ir emocionāli drošai videi visas dienas garumā. Bērna runas aktivitāte var būt atšķirīga konkrētās dienas rita daļās. Sekmējot runas attīstību pedagogam jārada apstākļi, kuros tiek sniegts emocionāls pacēlums, katru izpētes mirkli padarot bērnam personīgi nozīmīgu. Runas attīstīšanai pedagoģiskajā darbībā ir noderīgi dažāda veida resursi: rotaļas, vingrinājumi, pārrunas, ilustrācijas, vērojumi, iesaistot tematam atbilstošus runas prasmi veicinošus uzdevumus. Bērnu vārdu krājums var būt atšķirīgs katrā izpētāmajā tematikā. Bērna runas attīstība jāvērtē veselumā, vērtējot skaņu izrunu, vārdu krājumu, gramatiski pareizu runu, teikumu veidošanu, stāstītprasmi. Pedagogiem un vecākiem jāmācās pielietot tehnoloģijas bērnu runas attīstībai. Pētījuma darba lappušu skaits — 63 lappuses, attēlu skaits darbā — 0, tabulu skaits darbā — 4, bibliogrāfiskā saraksta vienību skaits — 64, pielikumu skaits — 8. Atslēgas vārdi: Runas attīstība, valodas attīstība, vārdu krājums, stāstītprasme. Work author — Ilze Jansone Work title — Speech skill promotion in education of 3—4 years-old children in preschool Aim of the work — Theoretical and empiric to study speech mastering of 3—4 yearsold in preschool educational process. To arrive to high speech skill results in age of 3—4 year old children in preschool teacher has to work together with child’s parents, they need to create a confortable environment and circumstances, to let children naturally develop speech skills. Children’s speech development should be assessed regularly. Research results testify, that in speech development of 3—4 years-old children a large part is emotional security during their daily routine. Child’s speech activity can be different during different parts of the day. Teacher should strive to promote positive emotional environment. Speech development promoting resources in pedagogical action could be: games, illustrations, talking, observations. Child’s vocabulary can be different in each studied subject. Childs speech should be evaluated in whole, assessing sound pronunciation, vocabulary, grammatically correct speech, sentence building, storytelling. Teachers and parents have to learn to use technology in child’s speech development. Page count of the research — 63 pages, illustration count in the research — 0, table count in the research — 4, bibliography list count — 64, addition count — 8. Key words: speech development, language development, vocabulary, storytelling.