Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu iepazīstināšana ar grāmatu ilustrācijām vārdu krājuma paplašināšanai
Автор
Bergmane, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Дата
2018Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darba tēma: Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu iepazīstināšana ar grāmatu ilustrācijām vārdu krājuma paplašināšanai. Darba autors: Santa Bergmane Mērķis: Teorētiski un praktiski izpētīt jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanu grāmatu ilustrāciju aplūkošanā. Uzdevumi: 1. Analizēt pedagoģisko, psiholoģisko un logopēdisko literatūru par pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanu. 2. Raksturot 2 – 4 gadīgu bērnu vārdu krājuma paplašināšanu ilustrāciju aplūkošanā. 3. Teorētiski izzināt pedagoģiskos paņēmienus 2 – 4 gadīgu bērnu vārdu krājuma paplašināšanai. 4. Pētīt 3 – 4 gadīgu bērnu vārdu krājuma aktivizēšanu. Pētījuma hipotēze: Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšana būs sekmīga, ja skolotājs pedagoģiskajā procesā radīs labvēlīgu vidi grāmatu ilustrāciju aplūkošanai. Darba teorētiskajā daļā, pamatojoties uz I. Miltiņas, S. Tūbeles, V.Rūķes-Draviņas, D. Markus, I.Prudņikovas, B. Brices u.c. autoru atziņām, tiek analizēti, izzināti un raksturoti pedagoģiskie paņēmieni jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanai. Pētījuma empīriskajā daļā tika novēroti divdesmit bērni gan individuālās, gan kopējās radošajās pašizpausmēs. Uzsākot novērošanu ņēmu vērā pētāmo bērnu sociālemocionālo attīstību un bērnu sākotnējo vārdu krājumu. Novērošana tika veikta pēc noteiktiem runas attīstības kritērijiem un radītājiem, pamatojoties uz LAMBA izstrādāto projektu par dažādām tematika grupām. Pētījuma noslēgumā tika apkopoti un analizēt iegūtie rezultāti, veikti secinājumi. Empīriskajā daļā tika apstiprināta hipotēze, ka jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšana būs sekmīga, ja skolotājs pedagoģiskajā procesā radīs labvēlīgu vidi grāmatu ilustrāciju aplūkošanai. Bakalaura darbs sastāv no 80 lpp., tajā iekļautas 2 tabulas, 32 attēli, 13 pielikumi, izmantoti 43 literatūras un citi avoti. Theme of the bachelor thesis: Exposing young children to book illustrations with an aim of widening their vocabulary. Author of the thesis: Santa Bergmane Aim of the research: Do theoretical and practical research on the process of developing junior preschoolers’ vocabulary while viewing book illustrations. Tasks of the research: 1. Analyze pedagogical, psychological and speech therapy literature on the extension of preschoolers’ vocabulary. 2. Describe the vocabulary development of children aged 2-4 during the process of viewing book illustrations. 3. Do theoretical research into the pedagogic methods of vocabulary expansion for children aged 2-4. 4. Study the active usage of the vocabulary by children aged 3-4. Research hypothesis: Development of the junior preschoolers’ vocabulary will be successful if the teacher creates a favorable environment for viewing the book illustrations during the study process. In the theoretical part of the thesis, based on the findings by I. Miltina, S. Tubele, V.Ruke-Dravina, D. Markus, I.Prudnikova, B. Brice et.al., the author analyzes, investigates and identifies the educational methods that help to expand the vocabulary of junior preschool children. In the empirical part twenty children were observed during both individual and collective creative self-expression. When starting the observation, the author took into account the social-emotional development and initial vocabulary of the children who participated in the study. The observation was carried out according to certain speech development criteria and indicators, based on the project developed by LAMBA on various subject groups. At the end of the study, the results were collected, analyzed and the conclusions drawn. The empirical part confirmed the hypothesis that the development of the junior preschool children's vocabulary will be successful if the teacher, during the educational process, creates a favorable environment for viewing the books. The bachelor thesis consists of 80 pages, includes 2 tables, 32 figures, 13 appendices. 43 bibliographic entries and other sources were used in writing the thesis.