Show simple item record

dc.contributor.advisorRomenkova, Valentīna
dc.contributor.authorŅesterova, Jevgēnija
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-12-30T02:04:00Z
dc.date.available2018-12-30T02:04:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other67823
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45802
dc.description.abstractBakalaura darba temats: „Lasītprasmes apguves veicināšanas metodes pirmsskolā” Darba autore: Jevgēnija Ņesterova. Bakalaura darba apjoms: 69 lpp., ietver 11 attēlus, 8 tabulas, izmantoti 55 literatūras avoti, pievienoti 3 pielikumi. Darba mērķis ir pētīt piemērotākās metodes lasītprasmes apguves veicināšanai vecākā pirmsskolas vecuma mazākumtautību bērniem. Dotā mērķa sasniegšanai darba autore teorētiski pēta lasīšanas procesa būtību, raksturo tam nepieciešamās prasmes, kā arī sniedz pārskatu par lasītmācību metodikām, kas piemērotas lasītprasmes apguvei mazākumtautību bērniem pirmsskolā (mācību valoda krievu). Ir apkopots pārskats gan par tradicionālajām metodēm, gan arī sniegts ieskats alternatīvajās metodikās. Par teorētiskās daļas izstrādes bāzi kalpoja tādu autoru pētījumi kā P. van den Broek (2011), M. Cicerchia (2017), I. Griggs (2000), M. Rozenfeldes vadībā izstrādātā rokasgrāmata „Lasītmācīšana viegli un ar prieku” (2017), Ā. Ptičkina (1999), G. Cukermans (Цукерман, 1993, 2003) u.c. Empīriskajā pētījumā darba autore salīdzina divas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu grupas – vienā grupā izmantota D. Elkoņina pozicionēšanas metode, kas tradicionāli tiek lietota krievvalodīgu bērnu lasītmācībā, un Domana totālās lasīšanas metode, izmantojot metodes adaptēto variantu krievu valodai. Pētījuma ietvaros ir atklātas katras šīs metodes stiprās un vājās puses, uz ko tiek balstīti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem par šo metodiku izmantošanas iespējām pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Pētījuma rezultāti ļauj konstatēt, ka D. Elkoņina metodika labi orientēta uz sagatavošanās posmu. Ievērojami uzlabojas bērnu prasmi noteikt skaņas atrašanos vārdā, lasīšanas procesā orientēties uz sekojošo patskani (attiecīgi nošķirt patskaņus no līdzskaņiem), dalīt vārdus zilbēs, nosakot uzsvērto un neuzsvērto zilbi. Savukārt pēc Domana metodes šīs prasmes apgūtas netiek, taču bērni iemācās lasīt uzreiz veselus vārdus, turklāt to dara uzreiz ar izpratni. Domana metode ir ļoti piemērota bērniem kuriem ir kavēta fonētiski fonemātiskā attīstība, tā labi attīsta interesi par lasīšanu pirmsskolas vecuma bērniem. Kopumā sasniegtie rezultāti ļauj apstiprināt pētījuma sākumā izvirzīto darba hipotēzi: Pirmsskolas vecuma bērna lasītprasmes apguvi iespējams optimizēt, izmantojot daudzveidīgas metodes, kas orientētas uz bērna aktuālajām vajadzībām. Atslēgas vārdi: lasītmācība, pirmsskolas pedagoģiskais process, vecākais pirmsskolas vecums, totālās lasīšanas metode, pozicionēšanas metode.
dc.description.abstractTheme of this bachelor paper is „Methods of Encouraging Reading Skills Development in Preschool”. The paper was written by Jevgenija Nesterova. The paper consists of: 69 pages, including 11 pictures, 8 tables, and 3 appendices. 55 sources of information were used during this research. The aim of this paper is to analyze the most suitable methods of encouraging reading skills development of preschoolers from national minorities. To achieve this aim the author makes a research on the essence of a reading process and skills necessary in order to succeed in that, as well as gives insight to several methods of teaching reading in preschool for children from national minorities ( with Russian as a teaching language). The author gives an overview on both traditional and alternative methods of teaching reading skills. Theoretical reflections of P. van den Broek (2011), M. Cicerchia (2017), I. Griggs (2000), M. a textbook by Rozenfelde „Learning to Read Easy and Happily” (2017), A. Ptichkina (1999), Cukerman, G (1993, 2003) etc. During empirical research the author compared two groups of senior preschoolers. One group was taught reading using Elkonin boxes, a specific instructional method, which is widely used for teaching reading for Russian- speaking children, the second group was taught reading using Doman flash method, adapted for Russian- speaking children. The author states strengths and weaknesses of each method and provides recommendations to pre-school teachers how and when to use each method in order to encourage reading skills of the children effectively. Research results show that D. Elkonin method is targeted on senior preschoolers. Usage of this method improves children’ phonological awareness by segmenting words into sounds or syllables, their ability to concentrate on the following vowel during reading (thus to be able to differentiate vowels and consonants), to segment words into syllables naming stressed un unstressed syllable. Doman flash method does not encourage the skills mentioned above, but in this case, children learn to read a whole word at once and fully understand it’s meaning. Doman method is suitable for children with delayed phonetically phonemic development. The method encourages senior preschooler’s interest in reading. In general, the results of the research give a basis to confirm the hypothesis stated by the author in the beginning of the paper: Optimal encouraging of reading skills of preschoolers is possible by using different teaching methods according to children’ actual needs. Key words: learning to read, pedagogical process in preschool, senior preschool age, flash method, Elkonin boxes.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSkolas pedagoģija
dc.subjectlasītmācība
dc.subjectpirmsskolas pedagoģiskais process
dc.subjectvecākais pirmsskolas vecums
dc.subjecttotālās lasīšanas metode
dc.titleLasītprasmes apguves veicināšanas metodes pirmsskolā
dc.title.alternativeMethods of Encouraging Reading Skills Development in Preschool
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record