Pašapziņas attīstība pirmsskolas vecuma bērniem dramatizācijas rotaļā
Автор
Kudrjavceva, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Дата
2018Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darba izstrādātā tēma: "Pašapziņas attīstība pirmsskolas vecuma bērniem dramatizācijas rotaļā". Pētījuma aktualitāti noteica mūsdienu pedagogu atziņas par to, ka attīstošais dramatizācijas rotaļas potenciāls tiek nepietiekami izmantots vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstībā (Мигунова, 2009). Un ģimenēs tāpat arvien mazāk tiek izmantota stāstu, dzejoļu un pasaku lasīšana, to satura tikumisko jēgu analizēšana un to varoņu apspēlēšana sociālās lomās kā bērnu pašapziņas attīstības un personības vērtību tikumiskās orientācijas veidošanas līdzeklis. Pētījuma mērķis ir noteikt dramatizācijas rotaļu ietekmi uz pirmsskolas vecuma bērnu paš-apziņas attīstību un tikumiskās vērtību orientācijas veidošanu. Pētījums sastāv no 2 daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā analizēts dramatizācijas rotaļas pedagoģiskais potenciāls un sniegts pārskats par dramatizācijas rotaļu izmantošanu bērnu tikumiskā audzināšanā un pašapziņas attīstībā atšķirīgo zinātnieku koncepcijās, skatot tādu autoru pētījumus dotajā virzienā kā L. Vigotskis, A. Ļeontjevs u.c. Dotajā pētījumā plaši pētīta dramatizācijas rotaļu izmantošana darbā ar 6–7 gadu vecuma bērniem. Darba pētījumu daļā aprakstīts pētījuma metodoloģiskais pamats, dots pētāmās grupas raksturojums un pētījuma norises apraksts – bērnu vērošana, aptauja, vecāku anketēšana, vērojumu salīdzināšana, kā arī iegūto rezultātu analīze. Praktiskajā daļā pētīta dramatizācijas rotaļu ietekmi uz pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstību un tikumiskās vērtību orientācijas veidošanu. Pētījuma gaitā īstenota programma, kas vērsta uz pašapziņas vispusīgo attīstību dramatizācijas rotaļas atšķirīgos veidos. Apkopojot pētījuma rezultātus saskaņā ar novērošanas datiem, pozitīva dinamika gandrīz visiem bērniem ir vērojama bērnu adekvātā pašnovērtējumā, citu cilvēku novērtējumā, personības stipro pušu rādītājos un pasaku varoņu rīcību tikumiskos vērtējumos; tāpat ir novērojama apzinātā vajadzība pārdomāti analizēt pasaku sižetu pamatjēgas, varoņu domas, rīcības un salīdzināt to uzvedību ar savām rīcībām; bez tam, ir novērojams progress bērnu vispārējās zināšanās par pasakām un dramatizācijas rotaļu veidiem. Pētījumā iegūtie rezultāti ļauj paredzēt, ka dramatizācijas rotaļu izmantošana pedagoģiskajā procesā veiksmīgi palīdz veidot bērnos pašapziņas vispusīgo attīstību. The topic of the qualification work thesis is "Development of consciousness of children preschool age in the game of dramatization". The topicality of this study was determined by the reviews of modern pedagogues for that developing potential of game of dramatization is used not enough in development of consciousness of children of senior preschool age (Migunova, 2009). In families similarly the reading of histories, poems, fairy-tales, analysis of moral senses and actions of heroes, is used less and less as consciousness development means and development means of the self-knowledge. The aim of the study is to determine the influence of dramatization games on children consciousness in development of the moral orientation of values. The study consists of 2 parts – theoretical and practical. Theoretical part of the paper analyzes the pedagogical potential of game dramatization and the stages of development of self-knowledge in game activity; an overview is presented about the use of game dramatization in the upbringing of children in conceptions of different scientists, taking a closer look at the research in the field done by such authors as L. Vigotskis, A. Leontiev and others. Author extensively examines the use of game dramatization in the educational work with children at the preschool age, focusing on a certain age group. The given study emphasizes the age group of 6 to 7 years. The research part of the paper contains the methodological foundation of the study, the description of the studied group and description of the study process – observation of the children, parent survey, and comparison of the observations and analysis of the obtained results. In the practical part of the paper author examines the influence of game dramatization on the development of self-knowledge and moral orientation of personality values of children at 6–7 age. During the study a program was implemented, that focused on creating of pedagogical and psychological conditions for all-round development of self-knowledge in the different games of dramatization. When summarizing the results of the study according to the observation data, positive dynamics can be seen in the adequate self-appraisal, in the appraisal of other people's, in moral estimations of actions of heroes of folk tales and in pointers of the personality strong qualities among almost all children. Progress is observes in children’s conscious necessity at analysed basic senses of folk tales, ideas, actions of heroes, to compare their behavior with its actions. The results obtained in this study let us assume that purposeful use of games dramatization in the pedagogical process successfully developed self-knowledge of children in this age.