Show simple item record

dc.contributor.advisorMarsone, Staņislava
dc.contributor.authorTaimiņa, Anna
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-12-30T02:04:15Z
dc.date.available2018-12-30T02:04:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other67863
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45830
dc.description.abstractBakalaura darbs „Sociālo prasmju veidošanās iespējas latviešu valodas nodarbībās 4. klases skolēniem” ir pētījums par sociālo prasmju saistību ar izglītības procesu. Pieaugot zināšanām par bērnu attīstību kultūras un sabiedrības kontekstā, mainās arī veids kā tiek izvērtētas mācību programmas. Tomēr jautājuma risināšanu par to, kā integrēt pārmaiņas esošajā skolu sistēmā, apgrūtina politiskā birokrātija un izpratne par izglītības sistēmas prioritātēm. Pētījuma mērķis ir izpētīt sociālo prasmju apguves iespējas 4. klases skolēniem latviešu valodas nodarbībās. Pētījumā izvirzīta hipotēze - skolēnu sociālo prasmju attīstība ir saistīta ar daudzveidīgu mācību metožu izmantošanu latviešu valodas nodarbībās. Pētījumā tika izmantota autora veidota anketa skolēnu prasmju izzināšanai kā arī autora veidota strukturēta intervija skolotāju viedokļu izzināšanai par sociālo prasmju veicināšanu latviešu valodas nodarbībās. Pētījumā piedalījās 36 dalībnieki – 4. klašu skolēni, vecumā no 9 līdz 10 gadiem - 25 meitenes un 11 zēni. Intervijā piedalījās 2 dalībnieki – latviešu valodas skolotāji, vecumā no 23 līdz 36 gadiem. Rezultāti uzrāda, ka skolnieku, kuri uzskata, ka latviešu valodas nodarbībās skolotājs izmanto daudzveidīgas mācību metodes un skolnieku, kuri neuzskata, ka latviešu valodas nodarbībās skolotājs izmanto daudzveidīgas mācību metodes, komunikācijas, līdzdalības un pašsavaldīšanās prasmes, būtiski neatšķiras. Sociālās prasmes rodas socializācijas procesā un ir psihosociālās attīstības aspekts, kas ir cieši saistīts ar personības attīstību, individualizācijas procesu, komunikācijas un saskarsmes spējām. Jaunu prasmju apguve ir cieši saistīta ar tādiem aspektiem kā sadarbība starp vienaudžiem, skolotāja iedrošinājums, atgriezeniskā saikne kā arī atklāta komunikācija. Dažādu principu un tehniku izmantošanu sociālo prasmju veicināšanā, apgrūtina laika trūkums kā arī lielais skolēnu skaits klasē, kas apgrūtina skolotāju spēju disciplinēt bērnus, novērot bērnu uzvedības nianses un nepieciešamības gadījumā - noteikt tālāko sekundāro vai terciāro intervenci. Darbā ir 49 lappuses, 2 pielikumi, 2 tabulas, 10 attēli. Darba ietvaros izmantoti 46 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: sociālās prasmes, spējas, sākumskolas skolēni, izglītības sistēma, mācību process
dc.description.abstractBachelors thesis "Social skill enhancing opportunities in Latvian language classes in 4th grade" is a study on the relationship between social skills and the educational process. With the increasing knowledge of children's development in the context of culture and society, the way educational programs are evaluated changes. However, the question of how to integrate changes in the existing school system is difficult due to the political bureaucracy and inconsistent understanding of the priorities of the education system. The purpose of the research is to study the opportunity of enhancing social skills of 4th grade students in Latvian language classes. The research hypothesis was developed: the development of pupils' social skills is associated with the use of diverse teaching methods in Latvian language classes. The study used an author’s created questionnaire for the purpose of researching pupils skills, as well as a structured interview for the purpose of studying teachers opinions on social skill enhancement in Latvian language classes. During the study 36 participants – 4th grade students, aged 9 to 10 years – 25 girls and 11 boys were questioned. Latvian language teachers aged 23 to 36 years old were interviewed during the study. The results show that the results social skill categories communication, participation and self-expression do not substantially differ in students who consider that teachers use different teaching methods in Latvian language classes and the ones who do not consider that they do. Social skills develop is achieved through socialization and is an aspect of psychosocial development that determines personality development, guides the process of individualization as well as develops bonding and communication skills. Learning new skills is closely related to aspects such as peer collaboration, teacher encouragement, feedback and open communication. The use of different principles and techniques to promote social skills is hampered by the lack of time, and the large number of pupils in the classroom, making it difficult for teachers to discipline children, and observe the nuances of children's behavior as well as further secondary or tertiary interventions. The work contains 49 pages, 2 annexes, 2 tables, 10 images. The study contains 46 bibliographical references. Key words: social skills, abilities, primary school pupils, education system, teaching process
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSkolas pedagoģija
dc.subjectSociālās prasmes
dc.subjectspējas
dc.subjectsākumskolas skolēni
dc.subjectizglītības sistēma
dc.subjectmācību process
dc.titleSociālo prasmju veidošanās iespējas latviešu valodas stundās 4. klases skolēniem
dc.title.alternativeSocial skill enhancing opportinities in Latvian language classes in 4th grade
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record