Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu empātijas sekmēšana rotaļās
Author
Ritiņa, Ausma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu empātijas sekmēšana rotaļās Autore: Ausma Ritiņa Zinātniskā vadītāja: Doc. Dr. paed Inga Stangaine Bakalaura darba apjoms: 62 lpp., ietver 6 attēlus, 6 tabulas, izmantotas 57 literatūras vienības, pievienoti 2 pielikumi Darbs izstrādāts ar mērķi: teorētiski pētīt un empīriski pamatot rotaļu izmantošanas iespējas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu empātijas sekmēšanā. Darba teorētiskajā daļā pētīts empātijas jēdziens un tās attīstības priekšnoteikumi, sniegts 5-6 gadus vecu bērnu raksturojums pētījuma kontekstā. Darba autore pētījumu balsta uz pieņēmumu, ka empātija ir veidojama īpašība, kas pamato nepieciešamību meklēt piemērotākās metodes. Galvenā uzmanība ir pievērsta rotaļai kā bērnu vadošajam darbības veidam, nosakot rotaļu izmantošanas iespējas bērnu empātijas attīstīšanā. Darba teorētiskās daļas izstrādē izmantoti tādu autoru pētījumi kā D. Dzintere (1997, 2005), L. Kolbergs (Kohlberg, 2008), Ļ. Vigotskis (Выготский, 1991), A. Kiseļovs (Киселев, 2008), I.Muļko (2006) u.c. Empīriskā pētījuma ietvaros tika atlasītas rotaļas, kas orientētas uz tādiem empātijas aspektiem kā spēju adekvāti uztvert apkārtējo emocionālos stāvokļus, spēja reaģēt atbilstoši citu cilvēku emocionālajiem pārdzīvojumiem (līdzpārdzīvojums), spēja priecāties par citu bērnu panākumiem un gatavība palīdzēt apkārtējiem. Tika konstatēts, ka spēju uztvert apkārtējo emocionālo stāvokli pēc ārējām pazīmēm vislabāk var sekmēt, izmantojot didaktiskās rotaļas, kamēr pārējo aspektu attīstīšanai piecgadīgiem bērniem efektīvas ir sižetiskās lomu rotaļas (radošās) un dramatizācijas rotaļas, kuru ietvaros bērni izspēlē kādas konkrētas epizodes no literāriem darbiem. Realizēto rotaļu rezultātā pētījuma dalībniekiem veiksmīgi attīstījās empātija pēc visiem kritērijiem, lai gan viszemākā dinamika tika sasniegta tādā kritērijā kā spēja priecāties par citu panākumiem, pieņemot paša zaudējumu. Kopumā sasniegtie rezultāti ir apmierinoši, kas ļauj apgalvot, ka ir apstiprināta pētījuma sākumā izvirzītā hipotēze: mērķtiecīgi izmantojot pedagoģiskajā procesā kolektīvās rotaļas un spēles, tai skaitā radošās rotaļas (lomu, dramatizācijas, celtniecības rotaļas), kas paredz bērnu savstarpējo mijiedarbību, noteiktu emociju atpazīšanu, ir iespējams veiksmīgi sekmēt empātijas attīstību vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Atslēgas vārdi: empātija, vecākais pirmsskolas vecums, lomu rotaļas, dramatizācijas rotaļas. Bachelor work theme: older preschoolers empathy promotion in games. Author: Ausma Ritiņa Scientific Manager: Doc. Dr.paed. Inga Stangaine. Bachelors workload: 62 pages, includes 6 images, 6 tables, used 57 literature units, added 2 attachments. Work was carried out with the aim of: in theory, study and empirically justify the use of play opportunities for older preschoolers in empathy promotion. In the theoretical part studied the concept of empathy and preregnisities for development, provided 5-6 year-old children’s characterisation in the research conteht. The author studies based on the assumption that empathyis the formation of characteristic that foundation need to look for a more appropriate method. The main focus is that toys is like a leading activity setting the toy usage possiblities in children’s development of empathy. In the theoretical part was used such authors studies like D.Dzintere ( 1997, 2005), L. Kolbergs (2008), L. Vigotskis (1991), A. Kiselovs (2008), I.Mulko (2006). In empirical study were selected games that focused on such aspects of empathy like ability to adequately perceive the surrounding emotional state, responsiveness according to other people emotional experience (vicariously) being able to enjoy the other children progress and readiness to help others.It was found that the ability to perceive the surrounding emotional state after the external signs can best contribute trough didactic games. While the other aspects of the five year old development have effective role of role plays ( creative) and dramatisation and theatricality games with in wich children play particular episode of literary works.In realised play score study participants succesfully developed empathy at all the criteria’s. Although the lowest dynamics was reached in the criterion that the ability to be happy about tother people success, adopting the same losses.In general we achieved satisfactory results which suggest that our hypothesis approved: targeted use in the education of collective games and toys, creative games (role playing, dramatisation and theatricality, construction games) which provide child interaction and a certain emotion recognition is a possible expansion to successfully contribute to empathy development in older preschool children. Keyword: empathy, older preschool age, role- plays, dramatisation and theatricality play.