Latviešu valodas apguve mazākumtautību bērniem bilingvālās izglītības modelī pirmsskolā
Author
Gulbe, Alīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats: Latviešu valodas apguve mazākumtautību bērniem bilingvālās izglītības modelī pirmsskolā. Darbs izstrādāts ar mērķi – pētīt latviešu valodas apguves iespējas bilingvālās izglītības mācību procesā pirmsskolā. Darbs sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā analizēts bilingvisma jēdziens un komunikatīvās pieejas būtība pirmsskolas izglītības procesā, tās piemērotība otrās valodas apguvē. Par teorētisko bāzi galvenokārt kalpoja tādi autori kā K. Beikers, K. Kerstena (Kersten), T. Somers, A. Šalme, M. Raiders (Райдер), S.Sidorova (Сидoрoва) u.c. Empīriskajā daļā izstrādāta integrētu bilingvālu nodarbību sērija, kas paredz pamīšus latviešu un krievu (bērnu dzimtās) valodas izmantojumu, paralēli iepazīstinot ar latviešu tautas kultūru, rosinot bērnus kontaktēties ar latviešu valodas nesējiem. Padziļināti pētot latviešu valodas apguvi bilingvālās integrētās nodarbībās, izmantojot komunikatīvo pieeju, tiek atklāta pozitīva dinamika visos izstrādātajos kritērijos. Komunikatīvas pieejas izmantojums īpaši sekmē bērnu aktivitāti bilingvālās nodarbībās un spēju sākt lietot latviešu valodas līdzekļus komunikācijas mērķiem. Iegūtie rezultāti ļauj apstiprināt sākotnēji izvirzīto hipotēzi: ja latviešu valodas apguve tiek integrēta kopējā mācību procesā, izmantojot komunikatīvo pieeju, tad latviešu valodas apguve pirmsskolas vecuma bērniem notiek veiksmīgi. Bakalaura darba apjoms: 63 lpp., ietver 8 attēlus, 4 tabulas, izmantoti 50 literatūras avoti, pievienoti 3 pielikumi. Atslēgas vārdi: bilingvālā izglītība, vecākā pirmsskolas vecuma bērni, latviešu valoda mazākumtautībām, komunikatīvā pieeja, integrēta valodas apguve. Bachelor thesis: Latvian language for minority children with bilingual education model at pre-school. The purpose of this thesis is to analyse and define latvian language learning principles for pre-school kids, who study in bilingual education model. This thesis is presented in two parts: theoretical and empirical. Theoretical part presents an analysis of bilingual term and communication basics at pre-school education process, as well as, availability to learn a second language. These materials were used as a source: K. Baker, K. Kersten, T. Somer, A. Shalme, M. Rader , S. Sidorova and other. Empirical part presents a series of bilingual classes alternating the use of latvian and russian language and teaching latvian culture to motivate kids communicate with latvian native speakers. Research has shown a positive affect of in-depth latvian language teaching using methods developed in this thesis. The communication principles succeeded in improving kids activity as well as their desire to use latvian language to communicate. The results have proved the initial assumption that integration of latvian language teaching into education process using communication principles helps to improve language learning for pre-school kids. Bachelor thesis consists of 63 pages, 8 images, 4 tables, 50 sources, 3 appendixes. Keywords: bilingual education, pre – school kids, latvian language for minorities, communication principles, integrated language process.