Sakāmvārdi un parunas, kā līdzeklis 5-6 gadu vecuma bērniem kultūras un higiēnisko prasmju veidošanā
Author
Vahitova, Marina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu „Sakāmvārdi un parunas, kā līdzeklis 5-6 gadu vecuma bērniem kultūras un higiēnisko prasmju veidošanā”. Darba mērķis ir noskaidrot sakāmvārdu un parunu iespējas un nozīmi bērnu kultūras un higiēniskas normas veidošanā. Pētījums sastāv no 2 daļām – teorētiskās un praktiskās. Darba teorētiskajā daļā analizēti pagātnes un mūsdienu psihologu, pedagogu viedokļi un izteicieni par sakāmvārdu un parunu ietekmi, to izmantošanu pedagoģiskajā un audzināšanas procesā. Dotajā pētījumā tiek akcentēts 5-6 gadu vecuma posms, analizējot kultūras un higiēniskas prasmes un to veidošanās mehānismus šajā vecumā. Plaši pētīta sakāmvārdu un parunu izmantošana izglītojošajā darbā ar bērniem minēto vecuma, vērojot viņu uzvedības normu veidošanās sabiedrībā. Darba pētījumu daļā aprakstīts pētījuma metodoloģiskais pamatojums, pētāmās grupas raksturojums un pētījuma norises apraksts – vecāku aptauja, bērnu novērošana, vērojumu salīdzināšana, rezultātu apstrāde un analīze. Praktiskajā daļā pētīta sakāmvārdu un parunu ietekme uz bērnu kultūras un higiēniskas normas veidošanās. Šīs tēmas nozīmīgumu nosaka tādu milzīgu lomu, kuru spēlē sakāmvārdi un parunas bērna runas attīstībā. Mūsdienu pasaulē bērns pavada daudz laika datorā, jutās "dzīvas" komunikācijas trūkums. Tā rezultātā sakāmvārdi un parunas praktiski netiek izmantoti. Tomēr, iepazīšanās ar tiem ļauj ieaudzināt mīlestību pret valodu, tradīcijām, bagātina iekšējo pasauli un tai ir praktiska vērtība. Neskatoties uz pasaules globalizāciju, ieaudzināt bērniem interesi un sniegt zināšanas par savas tautas daiļradi. Pētījuma rezultāti ļauj apstiprināt izvirzīto hipotēzi – sakāmvārdu un parunu mērķtiecīga izmantošana pedagoģiskajā darbībā ar bērniem veicina sekmīgu un emocionāli pozitīvu kultūras un higiēniskas normas un prasmes apguvi. The qualification paper was developed on the topic of Proverbs and sayings as means of developing cultural and hygienic skills of ghildren 5-6 years of age. The purpose of the work is to find out the possibilities of proverbs and sayings and their significance in the formation of cultural and hygienic norms. The study consists of 2 parts: theoretical and practical. The theoretical part of the work analyzes the opinions and statements of psychologists and educators, both past and present, about the influence of proverbs and sayings, their use of pedagogical and educational processes. In this study, analyzing the cultural and hygienic skills and mechanisms of their formation, the emphasis was placed on the 5-6 years old age gap. The use of proverbs and sayings in educational work with children of specified age is widely studied, observing the formation of their norms of behavior in society. The research part describes the methodological foundations of the study, the characteristics of the group under study and description of the course of the study – interviewing parents, observing children, comparing observations, summarizing the results and analysis. The importance of this topic is determined by the role that proverbs and sayings play in the development of the child’s speech. In the modern world, a child spends a loto f time on a computer, there is a shortage of „live communication”. As a result, proverbs and sayings are practically not used. However, familiarity with them allows you to instill a love of language, traditions, enriches. The results of the study allow to confirm the advanced assuption – purposeful use of proverbs and sayings in pedagogical work with children, contributes to the successful and emotional development of cultural and hygienic norms and skills.