Show simple item record

dc.contributor.advisorRomenkova, Valentīna
dc.contributor.authorMatuseviča, Jūlija
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-12-30T02:04:30Z
dc.date.available2018-12-30T02:04:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other67905
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45859
dc.description.abstractBakalaura darba temats „3-4 gadu vecu bērnu adaptācijas veicināšanas paņēmieni”. Darbs izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski noteikt efektīvākos paņēmienus adaptācijas sekmēšanā 3-4 gadu veciem bērniem. Darba teorētiskajā daļā skaidrots adaptācijas jēdziens, pamatojot adaptācijas sekmēšanas nozīmīgumu pirmsskolas izglītības iestādē – nelabvēlīga, ieilgusi adaptācija var nākotnē negatīvi ietekmēt bērna emocionālo un sociālo attīstību, personības veidošanos kopumā. Analizēti dažādi teorētiskie avoti, apkopojot pārskatu par tiem faktoriem, kas ietekmē bērna adaptāciju. Tāpat analizēts 3-4 gadu vecumposms un noteikti iespējamie paņēmieni, kas ļautu veicināt bērnu adaptāciju pirmsskolas izglītības iestādē. Teorētiskā daļa izstrādāta, izmantojot tādu autoru atziņas kā L. Āboltiņa (2010), A. Brzezińska (2013), S. Campbell (1995), V. Romenkova (2000, 2008), M. Vidnere (2016) E.Aļeksandrovska (Александровская, 2002), A. Kolbasina (Колбасина, 2008), J. Morozova (Морозова, 1999) u.c. Empīriskā pētījuma ietvaros tika pētīti 20 bērni trīs gadu vecumā. Balstoties uz novērošanas un vecāku anketēšanas rezultātiem, no 20 bērniem 7 bērniem bija viegla adaptācija, 11 – vidēja un 2 bērniem - smaga adaptācija. Pētījuma ietvaros tika noteiktas likumsakarības starp sociālo iemaņu apguves līmeni un adaptācijas līmeni: jo bērns ir sociāli patstāvīgāks un emocionāli līdzsvarotāks, jo vieglāk noris viņa adaptācijas process jaunā sociālā vidē. Pēc divu mēnešu pētījuma atkārtoti novērtēti bērnu adaptācijas rādītāji, kas ļauj konstatēt, ka no 20 bērniem 11 ir pilnībā adaptējušies, nevienam vairs nav smagas adaptācijas izpausmes. Tas ļauj apstiprināt sākotnēji izvirzīto hipotēzi: ikdienā izmantotās rotaļas, var veiksmīgi sekmēt 3-4 gadu vecu bērnu adaptāciju pirmsskolas izglītības iestādē un saglabāt bērna pašapkalpošanas līmeni. Analizējot pētījumā aprobētās rotaļas, var secināt, ka augstākus rezultātus adaptācijas procesa sekmēšanā un negatīvo emocionālo pārdzīvojumu pārvarēšanā palīdz sasniegt tādi paņēmieni kā rotaļas ar smiltīm, ziepju burbuļi, kustību rotaļas, lomu rotaļas u.c. Bakalaura darba apjoms: 72 lpp., 6 attēli, 11 tabulas, izmantotas 47 literatūras vienības. Atslēgas vārdi: adaptācija, 3-4 gadu veci bērni, pirmsskola, patstāvība, emocionālais stāvoklis, bērnu savstarpējā mijiedarbība.
dc.description.abstractThe theme of the bachelor’s work is „Adaptation’s promotion techniques for 3-4-year-old children”. The work is developed on purpose to research theoretically and to identify empirically the most effective techniques of adaptation’s promotion for 3-4-year-old children. In the theoretical part of the work the meaning of the adaptation is explained, proving the importance of adaptation’s promotion in a pre-school educational institution - negative, long-lasting adaptation may have a negative impact on a child’s emotional and social development and personality formation in general in the future. Various theoretical sources have been analyses by compiling an overview of these factors that impacts child’s adaptation. A 3-4-year-old age phase also has been analyses and possible techniques have been identified, which would allow to establish children’s adaptation in a pre-school educational institution. Theoretical part has been developed by using such authors’ findings as L. Āboltiņa (2010), A. Brzezińska (2013), S. Campbell (1995), V. Romenkova (2000, 2008), M. Vidnere (2016) E.Aļeksandrovska (Александровская, 2002), A. Kolbasina (Колбасина, 2008), J. Morozova (Морозова, 1999) etc. In empirical part of the research 20 three-year-old children were observed. Based on the results of observation and parental testing 7 children from 20 had easy adaptation, 11-middle and 2 children had heavy adaptation. Within the research, the relationship between social level learning and adaptation level was found: if a child is socially more self-dependent and emotionally better balanced, adaptation process is easier in a new social environment. After two-month research children’s adaptation’s indicators were re-evaluated, which allow to consider that 11 children from 20 have been fully adapted, no one has got severe adaptation’s form. This allows to prove the hypothesis: using games on purpose everyday helps to establish children’s adaptation successfully in a pre-school educational institution and to save child’s self-service level. After analyzing the games in the research it may be concluded that higher results in the adaptation’s process promotion and negative emotional experience’s overcoming are helpful such methods as sand games, soap bubbles, movement games, role plays, etc. Bachelor’s work volume: 72 pages, 6 pictures, 11 tables, 47 literal sources have been used. Key words: adaptation, 3-4-year-old children, pre-school, self-dependence, emotional condition, children interaction.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectBērnu
dc.subjectadaptācijas
dc.subjectpaņēmieni
dc.subjectpirmsskolā
dc.title3-4 gadu vecu bērnu adaptācijas veicināšanas paņēmieni
dc.title.alternativeAdaptation's promotion techniques for 3-4 years old children
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record