Vecāka pirmsskolas vecuma bērnu rakstītprasmes veicināšana rotaļās un spēles
Author
Sorokuna, Irīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats: „Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu rakstītprasmes veicināšana rotaļās un spēlēs”. Darba autors: Irīna Sorokuna Darbs izstrādāts ar mērķi: teorētiski izzināt un empīriski pamatot vecākā pirmsskolas vecuma bērnu rakstītprasmes veicināšanas iespējas spēlēs un rotaļās. Darba teorētiskajā daļā raksturots 5 – 6 gadus vecu bērnu psihofiziskā attīstība, nosakot priekšnoteikumus rakstītprasmes apguvei. Tiek analizēts rakstītprasmes jēdziens, struktūra, nosakot tās prasmes, kas bērnam ir jāapgūst, lai iemācītos rakstīt, vienlaicīgi tiek uzsvērtas arī attīstības jomas, tai skaitā motoriskā (grafisko iemaņu apguve), motivācijas un kognitīvā (psihisko procesu atbilstošs attīstības līmenis). Kā galvenā attīstīšanas metode pamatota rotaļu un spēļu izmantošana. Teorētiskas daļas bāze: T. Byington, 2017, D. Dzintere, I. Stangaine, 2005, 2007, 2012; J.B. Freeman, 2011, D.Lieģeniece, C.Puranic & C. Lonigan (2012, 2014), M. Bezrukiha (Безруких, 1994, 2009) u.c. Empīriskajā daļā atklātas daudzveidīgu didaktisko spēļu un radošu rotaļu izmantošanas iespējas un to ietekme uz rakstītprasmes apguvi. Izstrādāti kritēriji rakstītprasmju pamatu apguvē piecgadīgiem bērniem, ka arī atspoguļota intenstīvas pedagoģiskās darbības īstenošana. Rezultāti un veiktie novērojumi ļauj apstiprināt sākotnēji izvirzīto hipotēzi – Vecākā pirmsskolas vecuma bērni rakstītprasmes apgūs veiksmīgāk, ja pedagoģiskajā procesā mērķtiecīgi ikdienā tiks organizētas daudzveidīgas rotaļas un spēles roku sīkās muskulatūras un smalkās kustību koordinācijas attīstības sekmēšanai. Darba noslēgumā izstrādāti vispārēji ieteikumi pirmsskolas skolotājiem par ikdienas pedagoģiskajā procesā iekļaujamajām rotaļām un uzdevumiem rakstītprasmes veicināšanai. Darba apjoms: 57 lpp., ievietoti 5 attēli, 6 tabulas, izmantoti 63 literatūras avoti, pievienoti 2 pielikumi. Atslēgas vārdi: rakstītprasme, vecākais pirmsskolas vecums, rotaļas, didaktiskās spēles, sīkā motorika. The theme of the Diploma Paper is "Writing Skills to Promote the Eldest Preschool Age Children in Plays and Games". Author: Irina Sorokun The aim of this work is to explore theoretically and justify empirically the promoting possibilities of writing skills of the eldest preschool age children in plays and games. The theoretical part of the Diploma Paper describes the psycho-physical development of children aged 5 to 6, defining the prerequisites for literacy acquisition. The concept and the structure of writing, determining the skills that a child must learn to write are analyzed; the areas of development like hand motoring (graphic skill acquisition), motivation and cognitive skills (the level of psychical processes development) are also emphasized. The use of plays and games is the main development method. Theoretical part base: T. Byington, 2017, D. Dzintere, I. Stangaine, 2005, 2007, 2012; J.B. Freeman, 2011, D.Lieģeniece, C.Puranic & C.Lonigan (2012, 2014), M. Bezrukiha (Bezrukikh, 1994, 2009) and others. Discoveries of various ways of using didactic and creative games and their influence on literacy learning are revealed and analyzed in the empirical part. Criteria for the development of writing skills for five-year-olds have been developed, as well as the implementation of intense pedagogical activities. The results and observations made allow confirming that the hypothesis was originally proposed. The eldest preschool age children will learn literacy better if in the pedagogical process a variety of plays and games are organized purposefully on a daily basis to promote the development of fine muscle and fine motor coordination. The end of the Diploma Paper deals with relevant and useful recommendations for pre-school teachers about the routines and tasks for skills included in the daily pedagogical process. The Diploma Paper contains: 57 pages, 5 pictures, 6 tables, 63 sources of literature, 2 appendixes. Keywords: writing skills, literacy, senior preschool process, plays, didactic games, hand motoring.