Bērnu pašapziņas attīstības sekmēšana pirkstiņu rotaļa
Author
Bikkinina, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu: ” Bērnu pašapziņas attīstības sekmēšana pirkstiņu rotaļa“. Darba mērķis: noskaidrot teorētiski un praktiski raksturot pirkstiņu rotaļu izmantošanas nepieciešamību un nosacījumu pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstības veicināšanai. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskas un praktiskās. Darba uzdevumi: 1. Raksturota pašapziņas attīstība un tās nozīme bērna vispārīgā attīstībā. 2. Analizētas pirkstiņu rotaļas un to nozīme pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 3. Izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem pirkstiņu rotaļu izmantošanai pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Darba teorētisko daļu veido pedagoģijas un psiholoģijas literatūrā izpētītās atziņas par pašapziņas attīstību un tās nozīmi pirmsskolas vecumā. Teorētiski tiek analizēta pašapziņa un tās nozīme bērna attīstībā. Galvenokārt, uzmanība tiek pievērsta pirkstiņu rotaļām un to ietekmei uz bērna pašapziņas attīstību. Par bāzi teorētiskajām atziņām tika ņemti šādu autoru atziņas: B.Brice, D. Dzintere V.Golubina, S.Lidenberga, J.Miltiņa, V. Romenkova, J.Stangaine u.c. Darba praktiskajā daļā analizēti empīriskā pētījuma laikā iegūtie dati un gūtas atziņas. Veiktais pētījums apstiprina sākotnēji izvirzīto hipotēzi – pirkstiņu rotaļas var sekmēt vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņu, ja skolotāja pirkstiņu rotaļas atlasīs atbilstoši mērķim un bērni tajās aktīvi iesaistīsies, pie nosacījuma, ja process tiek veikts ilgāku laika posmu. Tika pielietotas pētījuma metodes – pedagoģiskā novērošana un pedagoga praktiskā darbība. Pētījuma ietvaros tika pētīti 17 bērni vecumā no 4 gadiem līdz 5 gadiem, pēc izstrādātiem kritērijiem vērtējot viņu iemaņu apguves līmeni. Darba rezultāti: izvirzītais mērķis ir sasniegts un pierādīta pirkstiņu rotaļu efektivitāte bērnu pašapziņas attīstības procesā. Izstrādāti praktiski ieteikumi, kas palīdzētu pacelt skolotāju nodarbību efektivitāti. Atslēgas vārdi: PAŠAPZIŅA, PAŠAPZIŅAS ATTĪSTĪBA , ROTAĻA , PIRKSTIŅU ROTAĻAS. Kvalifikācijas darba apjoms 60 pp, 39 literatūras avoti,10 pielikumi, 7 tabulas. Qualification thesis worked out under topic “Use of finger games in child selfawareness development progress”. Goal of thesis: The goal is to describe the necessity of the use of finger games for promoting the development of self-awareness of pre-school children in the theoretical and practical terms. Thesis consists of two parts – theoretical un practical.Tasks of thesis: 1. The first chapter characterize the progress of child's self-awareness and its role in the child's sustainable development. 2. The second chapter consists of analysis and practical research of finger games and their role in pre-school pedagogical process. 3. In third chapter there are given recommendations for pre-school teachers for the use of finger games in the pre-school pedagogical process. Theoretical part of the thesis gives the research conclusions from pedagogical and psychological literature about growth of self-awareness and its importance in pre-school age. Self-awareness and its role in child's personal development has been analyzed theoretically. Attention is focused on the finger games and its influence on child's self-awareness. The following authors' conclusions were taken as the basis for theoretical knowledge: B.Brice, D.Zintere, V.Golubina, A. Irbe, S.Lidenberga, J.Miltiņa, V. Romenkova, J. Stangaine and others. Practical part of the thesis analyzes the data and lessons learned during the empirical study. The current research confirms the hypothesis that was originally proposed: if the finger games are used regularly in pedagogical process, then the average pre-school children will be encouraged by improving articulation, enriched lexicon, that leads to further correspondence of speech to literary language and has a positive emotional effect. Research methods that were applied are pedagogical observation and practical case study. Under observation were 17 children aged from 4 to 5 years, assessing their skill's level according to developed criteria. The results of thesis: The stated goals are achieved and the effectiveness of finger games in the process of developing children's self-awareness is proven. Practical recommendations have been developed to help raising the efficiency of teacher training. Keywords: SELF-AWARENESS,SELF-AWARENESS DEVELOPMENT, GAME, FINGER GAMES.Thesis volume: 60 pages, 39 theoretical sources, 10 annexes, 7 tables.