Sociālās audzināšanas vēsturiskā attīstība Latvijā 20.gs. 20.-30.gados
Author
Marsone, Staņislava
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ķestere, Iveta
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Anotācija
Pētījumā tiek analizēta sociālās audzināšanas teorētiskās nostādenes un prakstiskā
pieredze Latvijā neatkarīgās valsts rašanās, demokratizācijas un autoritārisma
apstākļos 20.gs. 20.-30.gados. Vēsturisko anoloģiju kontekstā pētītas galvenās
problēmas, sakarības un attīstības tendences, kas ietekmējušas valsts audzināšanas
koncepcijas izveidi un realizāciju, tās atbilstību humānpedagoģijas pamatprincipiem
un demokrātiskas valsts attīstības ideāliem. Atklātas sociālās vides audzinošo
ietekmju audzinošā nozīmība un svarīgāko sociālo institūciju (ģimenes, skolas,
jaunatnes organizāciju) specifiskie uzdevumi sabiedriskajā un valstiskajā/ pilsoniskajā
audzināšanā. Izvērtēta vēsturiskās pieredzes mūsdienu refleksija un atklātas
audzināšanas metodes un darba formas individuālo un sociālo vērtību harmonizēšanai
mainīgajā sabiedrībā.
Atslēgas vārdi: sociālā audzināšana, socializācija, sociālā vide Annotation
The research work analyses theory and practice of social education during transition
and democratization periods in Latvia. Within analogical historical context, the main
problems, coherence and development tendencies were researched which have strong
impact on the choise and development of educational conception, its relevance to the
fundamentals of humanistic pedagogy principles as well as the developmental ideals
of a democratic state are outlined. The research reveals the importance of social
environment in the educational process, as well the impact and tasks of the major
social institutions (family, school and youth organizations). Having assessed the
historical experience, the author singles out educational methods, instruments,
pedagogical approach in order to harmonize individual and social values in the
changing society.
Key words: social education, socialization, social environment