Skolas trauksmes un emociju regulācijas rādītāju izmaiņas pusaudžu grupā pēc ABKT-B programmas.
Author
Kalnciema, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis ir pēc pieteiktās problēmas veikt intervenci, tulkojot un aprobējot eksperimenta programmu ABKT-B (pēc Randye J. Semple un Jennifer Lee autoru programmas “Apzinātībā balstīta kognitīvā terapija bērniem ar trauksmi”, “Mindfilness - Based Cognitive Therapy for Anxious Children”, 2011) agrīnās pusaudzības skolēnu grupā, salīdzinot skolas trauksmes un emociju regulācijas rādītāju izmaiņas pirms un pēc eksperimenta un kontrolgrupā. Par skolas trauksmes un emociju regulācijas intervences nepieciešamību, kas piemērota bērniem ar emociju regulācijas un skolas trauksmes grūtībām, agrīnās pusaudzības grupā norādīja veiktā pieteikuma problēmu izpēte, saistībā ar skolēnu uzvedību, emociju regulācijas grūtībām. Kopā 2018. gadā tika novadītas 12 nodarbības – no janvāra sākuma līdz aprīļa beigām. Pētījumā tika analizēti seši 6.klases skolēni (12-13gadi) rezultāti. Pētījumā tika izmantota Emociju aptauja (The Emotion Qestionnaire; Rydell, Berlin, & Bohlin, 2003; adaptējusi Grīvza, Brūdere-Ruska, Raikova, 2014), B.N. Filipsa skolas trauksmes tests (School Anxiety Questionnaire, Beeman N. Phillips, 1970, Ē.Zalcmanes tulk., 2004), skolēnu aptauja pēc intervences (Parent Evaluation Questionnaire, Semple, R. J., & Lee, J., 2011) un vecāku aptauja pēc intervences (Parent Evaluation Questionnaire, Semple, R. J., & Lee, J., 2011). Testēšana notika divos posmos - pirms intervences un pēc 12 intervences nodarbībām. Pēc autoru programmas (Semple, R. J., & Lee, J., 2011) grupa sastāvēja no sešiem dalībniekiem. Rezultāti norādīja uz eksperimentālās (n=6) un kontroles (n=6) grupu skolēnu skolas trauksmes un emociju regulācijas pirms un pēc intervences rādītāju izmaiņu atšķirībām. Eksperimentālai grupai salīdzinājumā ar kontroles grupu uzlabojās visu skolas trauksmes izpausmju rādītāji, savukārt kontroles grupai visi skolas trauksmes rādītāji pasliktinājās. Savukārt emociju regulācijas rādītāji abām grupām samazinās. Tāpēc var secināt, ka, iespējams, intervences programma ļauj samazināt skolas trauksmes līmeni vai arī preventīvi aizsargā skolēnus pret skolas trauksmes rādītā The purpose of this study was to translate and use the experimental program MBCT-C (Randye J. Semple & Jennifer Lee program “Mindfulness - Based Cognitive Therapy for Anxious Children”, 2011) in the early adolescent group of pupils and compare the changes in the school anxiety and emotion regulation indicators before and after in the experiment and control group. The need for intervention of school anxiety and emotional regulation, witch is suitable for children with emotional regulation and school anxiety problems, in the early adolescence group was indicated by the research of problems connected with pupils' behavior, difficulties in regulating of emotions. In total 12 sessions were carried out in 2018 - from the beginning of January to the end of April. In the study were analyzed the results of six 6th grade students (12-13 years old). The Emotion Questionnaire (Rydell, Berlin, & Bohlin, 2003, adapted by Grīvza, Brūdere-Ruska, Raikova, 2014); School Anxiety Questionnaire (Beeman N. Phillips, 1970, translated by Ē.Zalcmanes, 2004), Parent Evaluation Questionnaire (Semple, R. J., & Lee, J., 2011) and Parent Evaluation Questionnaire (Semple, R. J., & Lee, J., 2011) were used in research. Testing was performed in two stages - before intervention and after 12 intervention sessions. By the author's program (Sample, R.J., & Lee, J., 2011), the group consisted of six participants. Before and after intervention results of school enxiety and emotion regulation revealed different changes of experimental (n = 6) and control (n = 6) group pupils. The experimental group improved all school anxiety results compared to the control group, but control group pupils all school anxiety results deteriorated. Emotion regulation indicators for both groups decreased. Therefore, it can be concluded that the intervention program allows to reduce the level of school anxiety or prevent students from deteriorating of these indicators, as seen in the control group.