Show simple item record

dc.contributor.advisorŽogla, Irēnaen_US
dc.contributor.authorAvotiņa, Austraen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-01-12T06:49:34Z
dc.date.available2015-01-12T06:49:34Z
dc.date.issued2011en_US
dc.identifier.other17955en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4634
dc.descriptionElektroniskā versija nesatur pielikumusen_US
dc.description.abstractPromocijas darba mērķis ir analizēt kultūras vēstures saturu vidusskolēna kultūrkompetences veidošanā, izvērtēt ieviesto "Kultūras vēstures" priekšmeta metodiku un formulēt izpētes rezultātus kā ieteikumus kultūrkompetences pilnveidei. Pētījumā ir trīs daļas, kurās apkopots jēdzienu kompetence, humānisms un kultūra zinātnisks skaidrojums, izveidota kultūrkompetences definīcija, veikta "Kultūras vēstures" mācību prirekšmeta teorētiskā analīze un izstrādāti vidusskolas līmeņa kultūrkompetences vērtējuma kritēriji un to indikatori. Rezultātā secināts, ka izstrādātie kritēriji ir praktiski izmantojami un ka piedāvātais saturs ir vidusskolas izglītības līmenim atbilstošs mācību modelis kultūrkompetences, kā integrētas personības īpašības ar mūžilgu vērtību, pilnveidei. Kultūrkompetence; kultūras vēsture; vidusskolas mācību processen_US
dc.description.abstractDevelopment of secondary school student’s cultural competence during studies of History of Culture The purpose of the thesis is to analyze the impact of the subject History of Culture on the development of secondary school students’ cultural competence. In addition the thesis analyzes the implemented methodology of the subject History of Culture and defines research results as suggestions for the improvement of the cultural competence. The thesis consists of three parts, where the scientific concepts of competence, humanism and culture are summarized; there is given the definition of cultural competence; there is carried out a theoretical analysis of the the subject History of Culture and there are developed evaluation criteria and indicators for cultural competence in secondary schools. As a result, it is concluded that the developed criteria are practically applicable and that the offered content is a corresponding learning model of the cultural competence for the educational level of secondary education to establish it as a personal quality of lifelong improvement. Cultural competence; History of Culture; secondary school study processen_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.subjectIzglītība, pedagoģija un sportsen_US
dc.titleVidusskolēna kultūrkompetences veidošanās kultūras vēstures mācību procesāen_US
dc.title.alternativeDevelopment of secondary school student’s cultural competence during studies of History of Cultureen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record