Fonemātiskās uztveres sekmēšana vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem vingrinājumos un rotaļās
Author
Bīriņa, Agija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba nosaukums: “Fonemātiskās uztveres sekmēšana vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem vingrinājumos un rotaļās”. Darba autore: Agija Bīriņa. Darba vadītājs: Mg. paed. Ilze Vilka. Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt dažādu autoru atziņas un praktiski pārbaudīt vingrinājumu un rotaļu izmantošanas iespējas koriģējoši attīstošā darbībā fonemātiskās uztveres sekmēšanai. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta un aprakstīta teorētiskā literatūra par vecākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstību kopveselumā, bērnu runas attīstību un tās traucējumiem, īpašu uzmanību pievēršot fonemātiskās uztveres nozīmībai, bērnu runas attīstībā. Tiek pētītas vingrinājumu un rotaļu izmantošanas iespējas koriģējoši attīstošajā darbībā fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai. Pētījuma praktiskajā daļā tiek veikta bērnu skaņu izrunas traucējumu un fonemātiskās uztveres pārbaude, veikta koriģējoši attīstošā darbība fonētiski fonemāt isko traucējumu novēršanai, iekļaujot tajā vingrinājumus un rotaļas, ņemot vērā katra bērna individuālās attīstības īpatnības un skaņu izrunas traucējumu specifiku. Apkopojot pētījumā iegūtos datus, tiek secināts, ka vingrinājumu un rotaļu izmantošana koriģējoši attīstošajā darbā sekmē bērnu fonemātisko uztveri. Darba saturs: 108 lpp, 11 attēli, 4 tabulas, 12 pielikumi. Diplomdarbā izmantoti 61 literatūras un informācijas avoti. Atslēgas vārdi: runas un valodas attīstība, runas traucējumi, fonemātiskā uztvere, fonētiski fonemātiskie traucējumi, rotaļas un vingrinājumi. The author of the paper: Agija Bīriņa. The supervisor: Mg. paed. Ilze Vilka. The title: Promoting phonemic perception of older preschool children with phonetic phonemic disorders in exercises and games. The aim of the research: to theoretically find out the conclusions of different authors and practically test the possibilities of using exercises and games in a correcting and developing act in order to further the phonetic perception. The theoretical part of the research analyzes and describes the theoretical literature on the development of the elder preschool children in the collective life, the development of children's speech and its disorders, paying special attention to the importance of phonemic perception in the development of children's speech. Possibilities of exercise and play use in corrective developing phonetic phonemic disorders are being studied. In the practical part of the research, the examination of children's sound disturbance and phonemic perception is performed, corrective developing action for the elimination of phonetic phonemic disorders, including exercises and games, taking into account the individual developmental characteristics of each child and the specificity of sound pronunciation disorders. Summarizing the data obtained in the study, it is concluded that the use of exercises and games in corrective developing work promotes children's phonemic perception. The paper consists of: 108 pages, 11 pictures, 4 tables, 12 addendums. In the thesis 61 literature and information sources were used. Key words: development of speech and language, speech disabilities, phonetic perception, phonetic disabilities, games and exercises.