Priekšējo mēleņu L un R korekcija vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem vingrinājumos un rotaļās
Author
Puķe, Marita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba autore: Marita Puķe Darba zinātniskā vadītāja: Mg. paed. Ilze Vilka Diplomdarba temats: Priekšējo mēleņu L un R korekcija vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem vingrinājumos un rotaļās. Pētījuma mērķis. Teorētiski izzināt un praktiski noskaidrot, kādas ir iespējamās rotaļas un vingrinājumi un kā tie ietekmē fonētiski fonemātisko traucējumu korekciju, to praktiski pārbaudīt pedagoģiskajā pētījumā vecākā vecuma bērnu grupā. Pētījuma hipotēze. Ja vecākā vecuma pirmsskolas vecuma bērniem rada iespēju koriģējoši attīstošā darbībā izmantot rotaļas un vingrinājumus atbilstoši bērna skaņu izrunas traucējumiem, tad skaņu izrunas traucējumi tiks veiksmīgāk mazināti. Pētījuma metodes: •teorētiskā – zinātniskās literatūras analīze problēmas skatījumā; •empīriskās – pedagoģiskā novērošana, bērnu runas logopēdiskā izpēte, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, pētījumā iegūto rezultātu analīze. Teorētiskajā daļā tiek pētītas un analizētas teorētiskās atziņas par 5 – 6 gadīgu bērnu attīstību veselumā. Darba autore analizējusi skaņu izrunas traucējumu veidus un korekcijas darba posmus, kā arī skaņu korekcijas iespējas, koriģējoši attīstošajā darbā izmantojot vingrinājumus un rotaļas. Pētījuma praktiskajā daļā tiek veikta vecākā pirmsskolas vecuma bērnu logopēdiskā izpēte, motorikas un fonemātiskās uztveres attīstības diagnostika, noteikta pētījumā iesaistītā grupa 6 bērnu sastāvā. Balstoties uz bērnu individuālajām attīstības īpatnībām, izstrādāts un īstenots korekcijas darbs. Pārskatāmi atspoguļota koriģējoši attīstošā darbība atbilstoši skaņu izrunas traucējumu korekcijas posmiem un katra bērna sasniegumi katrā no tiem. Atkārtotas diagnostikas rezultāti pierāda pētnieciskā darba efektivitāti. Darba rezultāts: Pētījums apstiprināja, ka, izmantojot izvēlētos vingrinājumus un rotaļas koriģējoši attīstošā darbībā, priekšējo mēleņu L un R fonētiski fonemātiskie traucējumi mazinās. Darba apjoms: 112 lappuses, 10 attēli, 5 tabulas, 17 pielikumi, 59 literatūras avoti, tai skaitā 10 svešvalodā. Atslēgas vārdi – vecākais pirmsskolas vecums, skaņu izrunas traucējumi, priekšējie mēleņi, koriģējoši attīstošā darbība, vingrinājumi. Author of the diploma paper: Marita Puke Scientific supervisor of the diploma paper: Mg. paed. Ilze Vilka Title of the diploma paper: A correction of the front lingual consonants "L" and "R" for the pre-school children older groups with a phonetic-phonematic disorder into the excercises and games. Objective of the research. Theoretically to find out what are suitable and meaningful games and exercises and how they affect correction of phonetic- phonemic disorders, to practice it into the pedagogical research of the group of older pre-school children. The hypothesis of the research: If an opportunity is given to older children of pre-school age to use selected games and exercises into a corrective developmental way accordingly to the child's speech disorder, the articulation disorders will be reduced more successfully. Research methodology: •theoretical - scientific literature analysis from the perspective of the problem. •empirical - pedagogical observation, child speech therapy research, pedagogical trial activity, analysis of research results. The theoretical part includes a study and analysis of the academic conclusions given by various authors about the development of the children in general (age 5 – 6). The author of the work has analyzed the types of disturbances of sound pronunciation and phases of a correction work, as well as the possibilities of sound correction, using exercises and games in a corrective developmental work. The practical part involves a logopedic research, several diagnostics of the developmental motoric and phonological awareness of the oldest pre-school age children. A group of 6 children, involved in the research, is determined. Based on the individual peculiarities of each child's progress, a correction work has been improved and implemented. Clearly reflective developmental action is represented in the phases of sound correction disorders. Relevant achievements of each child in each of them are shown in a clear way. The results of repeated diagnostics prove the effectiveness of the research work. The result of the research. The study confirmed that the phonetic-phonemic disorders of the front lingual consonants "L" and "R" are reduced by using the selected exercises and games in corrective developing action. Volume of the diploma paper: 112 pages, 10 pictures, 5 tables, 17 annexes, 59 sources of literature, including 10 in the foreign language. Key words – senior preschool age, articulation disorders, front lingual consonants, correction developmental activity, exercises.