Roku sīkās motorikas pilnveide rotaļās un vingrinājumos fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai vecākā pirmsskolas vecuma bērniem
Author
Līce, Ilva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skribanovska, Zane
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Ilva Līce Darba zinātniskais vadītājs: Mg. paed. Zane Skribanovska Darba nosaukums: Roku sīkās motorikas pilnveide rotaļās un vingrinājumos fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Pētījuma mērķis: Teorētiski izzināt un praktiskā darbībā atlasīt, pielietot, izvērtēt rotaļas un vingrinājumus roku sīkās motorikas pilnveidei fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai. Darbā izvirzītā hipotēze: Fonētiski fonemātisko traucējumu koriģējoši attīstošā darbība noritēs sekmīgāk, ja logopēds: •pārbaudīs un analizēs katra bērna skaņu izrunas traucējumus; •atbilstoši bērna vajadzībām atlasīs un pielietos, koriģējoši attīstošajā darbībā, rotaļas un vingrinājumus artikulācijas kustību, fonemātiskās uztveres un roku sīkās motorikas pilnveidei. Darba teorētiskā daļa: Apkopota un analizēta literatūra par vecāko pirmsskolas vecuma bērnu attīstību, likumsakarībām fonētiski fonemātisko traucējumu gadījumā. Tiek aplūkoti skaņu izrunas traucējumu cēloņi un to daudzveidīgās izpausmes. Tiek apskatīta un analizēta literatūra par runas un roku sīkās motorikas savstarpējo saikni, tās pilnveidi rotaļās un vingrinājumos fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai. Darba praktiskā daļa: Tiek veikts pētījums, kurā logopēds, konstatējot skaņu izrunas traucējumus, koriģējoši attīstošajā darbībā atlasa, pielieto rotaļas un vingrinājumus roku sīkās motorikas pilnveidei atbilstoši katra bērna spējām un vajadzībām. Darbā izvirzītie uzdevumi ir sasniegti un hipotēze ir apstiprinājusies. Roku sīkās motorikas pilnveide ir novērsusi bērnu fonētiski fonemātiskos traucējumus. Atslēgas vārdi: Vecākais pirmsskolas vecums, fonētiski fonemātiskie traucējumi, roku sīkā motorika, vingrinājumi un rotaļas. Darba saturs: Kopā 107 lapas. Darbā ir iekļauti 20 pielikumi, 16 tabulas, 67 attēli, 68 literatūras un citi avoti. Author of the thesis: Ilva Līce Scientific supervisor: Mg. paed. Zane Skribanovska Thesis title: Development of fine motor skills of older preschool age children during games and exercise with the purpose of preventing phonetically phonemic disorders. Objective of the research: to explore theoretically and select, apply, assess practically games and exercises for improvement of fine motor skills intended for elimination of phonetic/phonemic disorders. Hypothesis researched by the thesis: corrective development activities for phonetic/phonemic disorders would be more successful, if a speech therapist: •would check and analyse speech disorders of each child; •would select and apply games and exercises for improvement of articulation movements, phonemic perception and fine motor skills according to the needs of each child within the framework of corrective development activities. Theoretical part of the thesis: literature on development of the oldest preschool children, interconnections in case of phonetic/phonemic disorders has been aggregated and analysed. Causes of articulation disorders and their various manifestations have been reviewed. Literature on the link between speech and fine motor skills, improvements during games and exercises for elimination of phonetic/phonemic disorders has been reviewed and analysed. Practical part of the thesis: the research has been carried out, where a speech therapist, upon detection of articulation disorders, selects, applies games and exercises for improvement of fine motor skills according to abilities and needs of each child during corrective development activities. Tasks defined at the beginning of thesis have been fulfilled and hypothesis has been confirmed. Improvement of fine motor skills has eliminated phonetic/phonemic disorders in children. Keywords: the oldest preschool age, phonetic/phonemic disorder (SSD), fine motor skills, exercises and games. Contents: the thesis consists of 107 pages in total, 20 appendices, 16 tables, 67 images, 68 sources of information and other sources.