Rotaļu izmantošana fonemātiskās uztveres pilnveidošanai 5-6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību
Author
Cubera, Rita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma: „Rotaļu izmantošana fonemātiskās uztveres pilnveidošanai 5 – 6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību”. Darba autore: Rita Cubera Darba mērķis - teorētiski analizēt un praktiski pētīt fonemātisko uztveri bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamo attīstību, izmantojot rotaļu paņēmienus. Darba pirmajā nodaļā, atsaucoties uz vairāku autoru atziņām, tika analizēta 5 – 6 gadu vecuma bērnu runas un valodas attīstība, bērnu kognitīvo procesu attīstība un valodas sistēmas nepietiekamās attīstības būtība un tās ietekme uz fonemātiskās uztveres attīstību bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Pirmsskolas vecumā galvenais darbības veids ir rotaļa, tāpēc tika analizēta vairāku autoru atziņas par rotaļu veidiem un ietekmi uz bērnu attīstību pirmsskolas vecumā. Teorētiskās atziņas galvenokārt balstās uz S.Tūbeles, I.Miltiņas, I.Stangaine, D.Dzintere, Л.Волкова, Р.Галкина, Т.Филичева, Г.Чиркина u.c. teorētiskajām atziņām. Darba otrajā nodaļā ir veikta bērnu runas un valodas pārbaude un pārbaudes rezultātu analīze. Atsevišķi tika padziļināti pētīta fonemātiskās uztveres attīstības līmenis bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Darba autore piemeklēja un aprakstīja rotaļas un spēles fonemātiskās uztveres pilnveidošanai. Analizējot iegūtos pētījuma rezultātus, saskaņā ar pārbaudes rezultātiem, darba autore secina, ka ar atbilstošām rotaļu metodēm bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību fonemātiskās uztveres attīstības apjoms var pilnveidoties. Diplomdarba saturā ir 66 lpp., 12 attēli, 7 tabulas, 4 pielikumi un 54 literatūras un informācijas avoti. Atslēgas vārdi: runa, valoda, valodas sistēmas nepietiekama attīstība, fonemātiskā uztvere, rotaļa. The subject of the bachelor’s paper: „Using games to improve phonographic perceptions for children aged 5 to 6 years with insufficient development of the language system”. Author of the bachelor’s paper: Rita Cubera. The aim of this work is to analyse theoretically and to study practically phonetic perception for children with the insufficient level of the language system using playing techniques. In the first part of the bachelor paper, regarding to the fndings of a number of authors, was analysed the development of speech and language for 5 to 6 years old children, the development of cognitive processes for children and its impact on the development of phonographic perceptions for children with insufficient development of the language system. In pre-school age the main type of activity is a game, so number of authors’ knowledge about the types of games and its impact on children development at pre-school age was analysed. The theoretical findings are based mainly on the theoretical findings of S. Tūbele, I. Miltiņa, I. Stangaine, D. Dzintere, Л. Волкова, Р. Галкина, Т. Филичева, Г. Чиркина, etc. In the second part of the work the analyses of the child’s speech and language and checked the results of analyses was done. Separately the level of development of phonetic perceptions for children with insufficient development of the language system was studied in depth. The author found and described games and plays for improving phonographic perceptions. In analysing the results of the study according to the results of the examination the author concludes that with appropriate playing methods for children with insufficient development of the language system, the volume of development of phonic perception can be improved. The bachelor 66 paper consists of 12 pictures, 7 tabels, 4 annexes and 54 sources of literature and information. Key words: speech, language, insufficient development of the language system, phonetic perception, playing, games.