Literārie darbi vidējā pirmsskolas vecuma bērnu emocionālās atsaucības sekmēšanai
Author
Putāne, Aija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma ir “Literārie darbi vidējā pirmsskolas vecuma bērnu emocionālās atsaucības sekmēšanai”. Darba mērķis – pētīt vidējā pirmsskolas vecuma bērnu emocionālās atsaucības veidošanos literāro darbu iepazīšanas procesā. Darbs sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā tiek analizēts un aprakstīts emociju skaidrojums, emociju vispārīgs raksturojums, emocionālās atsaucības veidošanās vidējā pirmsskolas vecuma bērniem un literārie darbi kā bērnu emocionālās atsaucības sekmēšanas līdzeklis dažādās pedagogu un psihologu atziņās. Empīriskajā daļā tiek izstrādāts pētījuma metodoloģiskais pamatojums, izstrādāti kritēriji bērnu emocionālās atsaucības sekmēšanai, tiek sniegts pētāmās grupas bērnu raksturojums un veikts bērnu emocionālās atsaucības novērtējums pētījuma sākumā. Ir atspoguļots praktiskais darbs ar pētāmās grupas bērniem, veikts bērnu emocionālās atsaucības novērtējums pētījuma beigās, tiek veikta iegūto datu analīze un iegūtie rezultāti atspoguļoti diagrammās un tabulās. Pētījuma laikā iegūtie rezultāti liecina par to, ka literārie darbi sekmē bērnu emocionālās atsaucības veidošanos tad, ja tie tiek atlasīti atbilstoši bērnu interesēm, pieredzei, konkrētai situācijai, tiek atbalstītas dažādas bērnu aktivitātes un tiek radīta pozitīva emocionālā vide. Darbā izmantotas A. Līdumas, A. Šponas, I. Freibergas, A. Stikānes, V. Zelmeņa, I. Plotnieka, A. Vecgrāves, V. Romenkovas, R. Špallekas, D. Goulmena, A. Zīlīša, N. Ruso, L. Borna u.c. autoru atziņas. Darbs sastāv no 44 lapaspusēm, darbam ir pievienotas 4 tabulas, 9 attēli un izmantoti 36 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: emocijas, emocionālā atsaucība, literatūra, vidējais pirmsskolas vecums. The present Qualification work deals with literary works to facilitate the emotional responsiveness in the middle preschool age. The aim of the Qualification work is to study the formation of the emotional responsiveness in the process of acquainting the literary works in the preschool age. In order to achieve the aim, the theoretical and empirical research were conducted. The theoretical part analyzes and describes the explanation of emotions, gives a general description of emotions, the formation of emotional responsiveness for children of the middle preschool age and literary works as a means of promoting the emotional responsiveness of children in various pedagogical and psychologist insights. In the empirical part the methodological basis of the research was developed, the criteria for promoting the emotional responsiveness of the children were set, the characteristics of the children of the study group were described, and the assessment of the children’s emotional responsiveness at the beginning of the research was conducted. The practical work with children in the study group was described, as well as the assessment of childrens emotional responsiveness at the end of the study. The analysis of the obtained data was performed and the results were presented in diagrams and tables. The findings of the research confirmed that literary works contribute to the development of children’s emotional responsiveness in case they are selected according to the interests, the experience, the particular situation, various activities are supported and a positive emotional environment is created. The following authors findings were used in the Qualification work: A. Līduma, A. Špona, I. Freiberga, A. Stikāne, V. Zelmenis, I. Plotnieks, A. Vecgrāve, V. Romenkova, R. Špalleka, D. Goulmens, A. Zīlītis, N. Ruso, L. Borns, etc. The present Qulification work contains 44 pages, 4 tables, 9 images and 36 bibliography sources are included. Keywords: emotions,emotional responsiveness, literature, middle preschool age.