5 – 6 gadīgu bērnu pašnovērtēšanas prasmju veicināšana pirmsskolā
Author
Kalpiņa, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Helmane, Ineta
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kristīnes Kalpiņas kvalifikācijas darba nosaukums ir “5–6 gadīgu bērnu pašnovērtēšanas prasmju veicināšana pirmsskolā”. Pētījuma mērķis ir teorētiski un praktiski izpētīt 5–6 gadīgu bērnu pašnovērtēšanas prasmju veicināšanas iespējas un apkopot ieteikumus 5–6 gadīgu bērnu pašnovērtēšanas prasmju veicināšanai pirmsskolā. Kvalifikācijas darbs sevī ietver teorētisko un empīrisko daļu. Teorētiskajā daļā tika analizētas zinātniskās atziņas par pašnovērtēšanas prasmju attīstīšanas nozīmīgumu pirmsskolas vecumā, secinot, ka novērtēšana ir pati augstākā līmeņa domāšanas iemaņa, kas ir jāpilnveido visas dzīves laikā. Tomēr jau pirmsskolas vecumā, saņemot pieaugušā mērķtiecīgi virzītu atbalstu, bērni var veiksmīgi izvērtēt savu darbību vai sasniegto rezultātu. Empīriskās daļas ievadā tika izvirzīti kritēriji un veikta bērnu spēju diagnosticēšana atbilstoši tiem. Pētījuma laikā liela uzmanība tika vērsta kvalitatīvas atgriezeniskās saites nodrošināšanai. Novērojot bērnus darbībā un veicot pārrunas ar tiem, mērķtiecīgi tika pārveidota mācību vide un rotaļnodarbību saturs pašnovērtējuma prasmju attīstīšanai. Pētījuma beigās tika izvērtēta bērnu pašnovērtēšanas spēju dinamika, veikta tās analīze, kā arī sniegti ieteikumi pašnovērtēšanas prasmju attīstīšanai pirmsskolas iestādē. Pētījuma laikā apstiprinājās izvirzītā hipotēze - bērni ar labākām pašnovērtēšanas prasmēm labāk izprot savu mācīšanos, spēj pārvarēt grūtības un gūst motivāciju turpmākai darbībai. Kvalifikācijas darbs sastāv no ievada, 2 nodaļām un 5 apakšnodaļām. Darbā ietverti 10 attēli, 4 tabulas, izmantoti 40 literatūras avoti, no tiem 1 krievu valodā un 11 angļu valodā. Darba apjoms ir 52 lapaspuses. The tittle of qualification paper of Kristine Kalpina is “Promotion of self-assessment skills in preschool for 5-6 year old children”. The aim of the research is to investigate theoretically and practically the possibilities to promote self-assessment skills of 5-6 years old children and summarize recommendations how to promote self-assessment skills of 5-6 years old children in preschool. The qualification paper includes theoretical and empirical part. There were analyzed scientific findings about the importance of self-assessment skill’s development in the preschool in the theoretical part. It’s concluded what assessment is the most highest level of thinking skills and it should be improved during all human’s life. However, preschoolers could successfully self-evaluate their activity or reached results if purposeful support from the adult received. In the start of empirical part the evaluation criteria were presented and the children’s skills diagnosed according them. During the research an attention was paid to the quality of provided feedback. By observing kids everyday activities and negotiating with them learning environment and lesson content were changed purposefully to improve self-assessment skills. At the end of the research development of children’s self-assessment skills were evaluated, analysis of the obtained data was performed, suggestions for self-assessment skills promotion in preschool made. The hypothesis of the research has been approved – kids with better self-assessment skills understand their learning better, overcome difficulties and are motivated for further action. The qualification paper consists of an introduction, 2 chapters and 5 subcategories. It contains 10 pictures, 4 tables, 40 sources of literature, 1 of them in Russian, 11 in English. Volume of the paper is 52 pages. The key words: evaluation, self-assessment, self-expectation, feedback, motivation.