Show simple item record

dc.contributor.advisorRomenkova, Valentīna
dc.contributor.authorSadakova, Jeļena
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2019-06-30T01:04:53Z
dc.date.available2019-06-30T01:04:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.other69169
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/47045
dc.description.abstractKvalifikācijas darba temats: Izziņas aktivitātes veicināšana vidējā pirmsskolas vecuma bērniem. Pētījuma aktualitāti noteica apstāklis, ka ar 2019./2020. mācību gadu pirmsskolas izglītība ievieš jaunu izglītības standartu – kompetenču pieeju, kurā liela uzmanība tiek veltīta bērnu patstāvīgai izziņas aktivitātei. Tā kā joprojām ir vērojams jaunu metodisko materiālu trūkums jaunās izglītības pieejas kontekstā, tad svarīgi ir pētīt metodiskos paņēmienus, adaptēt agrāko pedagoģisko pieeju jaunajām prasībām. Pētījums izstrādāts ar mērķi noteikt pedagoģiskā procesa organizēšanas īpatnības un pedagoģiskos paņēmienus vidējā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas aktivitātes veicināšanai kompetenču izglītības kontekstā. Pētījums sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskā daļa izstrādāta, balstoties uz tādu zinātnieku atziņām kā Dž. Hardmans (Hardmann, 2018); R. Fišers (2005); A. Morina (Morin, 2019); Š. Ramseja (Ramsay, 2013); G.Svence (1999); A. Galanovs (Галанов, 2006); J. Kolominskis un J. Paņko (Коломинский, Панько, 2004) u.c. Tika secināts, ka izziņas aktivitātes sekmēšanai pedagoģiskajā vidē ir jānodrošina materiālu pieejamība atbilstoši bērnu interesēm un vajadzībām, sekmējot pašdarbību un pašaktivitāti. Tā ietver materiāli tehnisko bāzi, sociālo aspektu un emocionālo fonu. Empīriskajā pētījumā izziņas aktivitāte analizēta pēc tādiem kritērijiem kā interese, patstāvība izziņas (pētnieciskajā) darbībā, radošums (spēja patstāvīgi sistematizēt pieredzi un izmantot to jaunā veidā), kā arī prasme izvirzīt pieņēmumus, hipotēzes, izteikt spriedumus un pēc tam pārbaudīt. Pētījuma ietvaros visizteiktākā dinamika tika panākta tādos kritērijos kā izziņas interese (ieinteresētība) un prasme izvirzīt un pamatot hipotēzes, pieņēmumus pirms darbības uzsākšanas. Vājāk attīstīts radošums, spēja izmantot savu uzkrāto pieredzi jaunā darbības veidā patstāvīgi bez parauga. Atbildot uz pētījuma jautājumu „Kādi pedagoģiskie paņēmieni ir vispiemērotākie vidējā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas aktivitātes veicināšanai kompetenču izglītības kontekstā?”, par efektīvākajiem paņēmieniem jāmin paņēmiens „Kas notiks tālāk?” (hipotēžu izvirzīšanai pronlēmsituācijās), eksperimenti, projektu darbi, vizuālā māksla un didaktiskās spēles pieredzes sistematizēšanai. Atslēgas vārdi: izziņas aktivitāte, 4-5 gadus veci bērni, pirmsskolas pedagoģiskais process, pedagoģiskie paņēmieni, kompetenču izglītība. Darba apjoms: 52 lpp., 5 att., 6 tab., izmantoti 54 lit. avoti.
dc.description.abstractTopic of the qualification work: Promotion of the Cognitive Activity for the Preschool-Age Children. The relevance of the study has been determined by the fact that a new education standard is going to be introduced in the pre-school education from school year 2019/2020 - a competence approach that is focused on independent cognitive activity of the children. Since a lack of new methodological materials in the context of the new education approach is still being observed, it is important to study methodological techniques, and to adapt the previous pedagogical approach to the new requirements. The study has been developed to identify the peculiarities and pedagogical techniques of organization of the pedagogical process to promote the cognitive activity of preschool age children in the context of competence education. The research consists of theoretical and empirical parts. The theoretical part has been developed on the basis of the opinions of such scientists as J. Hardmann (2018); R. Fischer (2005); A. Morin (2019); Sh. Ramsay (2013); G.Svence (1999); A. Galanov (2006); J. Kolominskis and J. Pako (2004), etc. It was concluded that in order to promote cognitive activity in the pedagogical environment, the availability of materials according to the interests and needs of the children should be ensured, thus promoting self-activity and independent activity. It includes a material-technical base, social aspect and emotional background. In the empirical study, the cognitive activity has been analysed based on such criteria as interest, independence in cognitive (research) activity, creativity (ability to systematize and use the experience in a new way), as well as the ability to promote assumptions, hypotheses, to express judgments and to verify them afterwards. Within the framework of the research, the most pronounced dynamics has been achieved in such criteria as cognitive interest (motivation) and the ability to put forward and justify hypotheses and assumptions before the commencement of the operations. The less developed creativity and the ability independently to use the own accumulated experience in a new kind of activity without any pattern. Responding to the question of the research "What pedagogical techniques are most suitable for the promotion of the cognitive activity of pre-school children in the context of competence education?", the most effective techniques include the technique "What will happen next?" (to put forward the hypotheses), project works, visual arts, experiments and didactic games in order to achieve the experience systematization. Key words: cognitive activity, children 4-5 years old, pre-school pedagogical process, pedagogical techniques, competence education. Scope of the paper: 52 pages, 5 illustrations, 6 tabs, 54 sources of literature.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectizziņas aktivitāte
dc.subject4-5 gadus veci bērni
dc.subjectpirmsskolas pedagoģiskais process
dc.subjectpedagoģiskie paņēmieni
dc.subjectkompetenču izglītība
dc.titleIzziņas aktivitātes veicināšana vidējā pirmsskolas vecuma bērniem
dc.title.alternativePromotion of the Cognitive Activity for the Preschool-Age Children
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record