• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidējā pirmsskolas vecumposma bērnu emocionālās atsaucības veicināšana bērnu savstarpējo attiecību sekmēšanai

Thumbnail
View/Open
299-69224-Hudobconoka_Linda_lh16028.pdf (2.200Mb)
Author
Hudobčonoka, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba temats: “Vidējā pirmsskolas vecumposma bērnu emocionālās atsaucības veicināšana bērnu savstarpējo attiecību sekmēšanai”. Kvalifikācijas darba autore: Linda Hudobčonoka. Darba vadītāja: Dr paed. Inga Stangaine. Pētījuma mērķis – teorētiski izzināt un praktiski pamatot bērnu emocionālās atsaucības veicināšanas iespējas bērnu pozitīvu savstarpēju attiecību sekmēšanai. Pētījuma hipotēze - bērnu emocionālā atsaucība un prasme kontrolēt savas emocijas ietekmē bērnu pozitīvas savstarpējās attiecības. Darbam ir divas daļas. Pirmajā daļā tiek apskatīta teorētiskās literatūras analīze par emocijām, to nozīmi saskarsmes procesā, sniegts emociju raksturojums, analizēta emocionālās atsaucības sekmēšana bērnu pozitīvu attiecību veidošanā. Sniegts vidējā pirmsskolas vecumposma bērnu raksturojums saistībā ar pētāmo tematu., kā arī analizētas rotaļas bērnu emocionālās atsaucības sekmēšanai. Otrajā daļā aprakstīts empīriskais pētījums par bērnu emocionālās atsaucības sekmēšanu pedagoģiskaja procesā. Tiek sniegts pētāmās grupas raksturojums, emocionālās atsaucības vērtēšanas kritēriji, un tiek atspoguļots praktiskais darbs ar bērniem. Atslēgas vārdi – emocijas, jūtas, emocionālā atsaucība, rotaļa, saskarsme, sadarbība, mijiedarbība, komunikācija, vidējais pirmsskolas vecums. Kvalifikācijas darba struktūru veido divas daļas, ieteikumi, secinājumi, izmantotās literatūras saraksts un pielikumi. Darba apjoms – 58 lpp., 8 attēli, 4 tabulas, 7 pielikumi, izmantoti 45 literatūras avoti.
 
The topic of research is the cultivation of emotional responsiveness in preschool children of average age aiming for success of their mutual relationships The author of the work is Linda Hudobčonoka. The supervisor is Inga Stangaine. The aim of the study is to research and to implement ways of cultivating emotional responsiveness in preschool children of average age aiming for success of their mutual relationships. The hypothesis of the research runs as follows: the emotional responsiveness of children and the ability to control their own emotions affects children’s mutual relationships. The research consists of two parts. The first part is composed of the analysis of information about emotions, their effect on the process of communication, as well as the analysis of the cultivation of emotional responsiveness in building positive children’s mutual relationships. It also includes the basic characteristics of preschool children of average age and the analysis of games for cultivating emotional responsiveness in children. The second part describes the empirical studies about the cultivation of children’s emotional responsiveness in the pedagogical process. It consists of the methodological justification of the research, the characteristics of the group of children undergoing the research, emotional responsiveness evaluation criteria, and the reflection of the practical work with children. Key words – emotions, feelings, emotional responsiveness, cognitive development, cooperation, interaction, communication, average preschool age. The structure of the qualification work consists of two parts, suggestions, conclusions, bibliography and annexes. The content of the work - 58 pages, 8 pictures, 4 tables, 7 annexes, 45 sources of literature reviewed.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/47054
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV