• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Saskarsmes prasmju veidošanās vecumā no 2 - 3 gadiem

Thumbnail
View/Open
299-69250-Masirenoka_Paula.Nikola_pm17042.pdf (680.9Kb)
Author
Maširenoka, Paula Nikola
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skribanovska, Zane
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma: “Saskarsmes prasmju veidošanās vecumā no 2 līdz 3 gadiem.” Darba autors: Paula Nikola Maširenoka Mērķis: Teorētiski izzināt dažādu autoru atziņas un praktiski vērtēt saskarsmes prasmju veidošanos pedagoģiskajā procesā. Uzdevumi: 1.Izzināt dažādu autoru atziņas par saskarsmi un rotaļu. 2.Raksturot rotaļu kā bērnu savstarpēju saskarsmes veidotāju. 3.Veikt pētījumu par saskarsmes prasmju sekmēšanas iespējām rotaļās. Darba pirmajā nodaļā, pamatojoties uz I. Stangaines, V. Veica, R. Šteinera, G. Svences, u.c. autoru atziņām, tiek analizētas bērnu saskarsmes prasmju veidošanās pirmsskolā, kā arī jaunākā vecuma bērnu attīstības raksturojums. Autoru atziņās tiek aplūkotas rotaļas, to klasifikācija un rotaļa kā saskarsmes prasmju veidotāja. Otrajā nodaļā tika iepazīstināts ar pētījumu, ar kura palīdzību tika noskaidrots, kā rotaļa sekmē bērnu saskarsmes prasmju veidošanos. Pētījuma sākumā tika veikta novērošana, lai noskaidrotu bērnu sākotnējo saskarsmes prasmju līmeni. Pētījuma laikā tika analizēta bērnu darbība rotaļnodarbībās un pedagoģiskajā procesā, tika veidota bērnam labvēlīga vide rotaļām. Pētījuma beigās tika veikts atkārtots novērtējums un tika analizēti pētījuma rezultāti. Praktiskajā daļā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka saskarsmes prasmju veidošanās būs veiksmīga, ja pedagogs mācību procesu organizēs atbilstoši bērna vecumposma īpatnībām un aktualitātēm un radīs bērnam labvēlīgu vidi. Atslēgas vārdi: saskarsme, rotaļa, pedagoģiskais process. Darbs sastāv no 40 lapām, tajā iekļauti 8 attēli, 4 tabulas, 2 pielikumi, darbā izmantoti 29 literatūras avoti (25 latviešu valodā, 4 angļu valodā).
 
Qualification work theme: Development of communication skills between 2 and 3 years of age Author of the work: Paula Nikola Maširenoka Aim: Theoretically, to study the knowledge of different authors and to evaluate the formation of communication skills in the pedagogical process. Tasks: 1.To find out about the interaction and olay of different authors. 2.Characterize the play as a child – to – child contact. 3.Conduct a study on opportunities for facilitating communication skills in play. The first chapter of the paper is based on I. Stangaines, V. Veica, R. Šteinera, G. Svences, etc. authors findings, the development of children’s communication skills in pre – school, as well as the characterictics of the development of children of the youngest age are analyzed. The author’s findings deal with games, their classification and olay as the creator of communication skills. In the second chapter, a study was carried out to find out how the play contributes to the development of children’s communication skills. At the beggining of the study, observations were made to determine the level of children’s initial communication skills. During the research, children’s activity in play and pedagogical process was analyzed, and a child – friendly environment for play was created. At the end of the study, a re – evaluation was performed and the results of the study were analyzed. The practical part confirms the hypothesis that the formation of the communication skills will be succesful if the teacher organizes the learning process according to the peculiarities and topicalities of the child’s age and creates a favorable environment for the child. Key words: communiction, play, pedagogical process. The paper cosists of 40 pages, 8 pictures, 4 tables, 2 attachments, 29 literature sources (25 in Latvian, 4 in English).
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/47059
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV