Jaunāko pirmsskolas vecuma bērnu adaptācijas veicināšana
Author
Burgancova, Natālija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma ir „Jaunāko pirmsskolas vecuma bērnu adaptācijas veicināšana”. Mūsdienu dzīves dinamiskums spiež vecākus jau agrīnā vecumā sūtīt bērnus uz pirmsskola iestādi, neskatoties uz to, ka bērns smagi pārcieš šķiršanos no vecākiem. Tieši tāpēc ir aktuāls jautājums par jaunākā vecuma bērnu veiksmīgu adaptāciju pirmsskolas iestādē. Kvalifikācijas darbs tika izstrādāts ar mērķi teorētiski izpētīt un empīriski pamatot bērnu vecumā 2-3 gadi veiksmīgas adaptācijas nosacījumus pirmsskolas iestādē. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskā un praktiskā. Lai sasniegtu augstāk minēto mērķi, darba teorētiskā daļa balstīta uz zinātniskajām publikācijām un zināmu pedagogu-psihologu viedokļiem: A. Vecgrāve, D. Dzintare, I. Stangaine, G. Svence, V. Golubina, V. Muhina, J. Piazhe, L. Vigotskis u.c.. Darba autors izanalizēja terminu adaptācija, kā arī adaptācijas pakāpi, sarežģītību un sekas, bērnu vecumā 2-3 gadi attīstības īpatnības, dažādas, veiksmīgu adaptāciju veicinošas, metodes. Savā pētnieciskajā darbā, autors izmantoja tādas metodes, kā kustību rotaļas, pirkstiņrotaļas, dzejolīši, skaitāmpantiņi un mūzika, lai bērni varētu atslābināties, justies komfortabli, drošībā un izjustu prieku, tā vietā, lai skumtu un smagi emocionāli pārdzīvotu šķiršanos no mammas. Pētnieciskajā darbā piedalījās 15 bērni vecumā no 2 līdz 3 gadiem. Pētnieciskajā darbā tika veikts praktiskais pētījums, kas sastāv no trīs etapiem: diagnosticējošais, eksperimentālais un kontrolējošais. Balstoties teorētiskajā daļā, empīriskajā daļā tika izmantotas bērnu novērošanas metodes. Viena metode parādīja bērnu gatavības pakāpi pirmsskolas iestādei, bet otra metode - trauksmes līmeni, kādu bērni izjūt iestājoties. Pētījuma sākumā abas metodes parādīja, ka puse bērnu izjūt stipru stresu, atrodoties sev svešā vidē, ceturtdaļa pārdzīvo, bet ne tik stipri. Pārējie bērni iekļāvās grupā, kuri neizjūt lielu diskomfortu. Pētījuma beigās veiktie novērojumi parādīja, ka visi bērni, kuri apmeklēja pirmsskolas iestādi, adaptējās bērnudārzam. Apstrādājot un apkopojot pētījuma rezultātus, bērniem ir novērojama pozitīva dinamika. Iegūtie pētījuma rezultāti ļauj apstiprināt iepriekš izvirzīto hipotēzi: „Jaunākā vecuma bērnu (2-3 gadi) adaptācija pirmsskolas iestādei būs efektīvāka, ja ikdienā tiks izmantotas rotaļas, pirkstiņrotaļas un skaitāmpantiņi, kas atbilst bērna vecumam, interesēm un vajadzībām.” Kvalifikācijas darba apjoms: 61 lpp., 13 ietverti attēli, 9 tabulas, 43 izmantoti literatūras avoti, 5 pievienoti pielikumi. Atslēgvārdi: adaptācija, bērns, pedagogs, rotaļas, pirkstiņrotaļas, skaitāmpantiņi. Qualification work was developed on the theme “Pre-school toddler adoption methods”. The dynamism of modern life forces parents to give up their children in preschool at an early age, despite the fact that the child hardly preceives separation from the parent. The qualification work was designed to theoretically investigate and empirically substantiate the conditions for successful adaptation 2–3 year children to the conditions of a preschool institution. The work consists of two parts - theoretical and practical. In order to achieve the goal, the theoretical part of the work is based on scientific publications and opinions of famous psychology educators: A. Vecgrāve, D. Dzintare, I. Stangaine, G. Svence, V. Golubina, V. Muhina, J. Piazhe, L Vigotskis etc. The author of the work analyzed term “adaptation”, degree, complexity and consequences of adaptation, developmental challenges of 2–3 year age children, and various methods that contribute to successful adaptation. In research work, the author used such methods as outdoor games, finger games, rhymes, plays and music so children can relax, feel comfortable, safe and enjoy instead of feeling emotionall stress beause of separation with parents. In the research work were reviwed behaviours of 15 children - 2 to 3 years old. Practical part of research work consists of three stages: diagnostic, experimental and control. Based on the theoretical part, in the empirical part, child observation methods were used. One method showed the degree of readiness of children for preschool institutions, and the second method showed the level of anxiety that children experienced upon admission. At the beginning of the study, both methods showed that half of the children are under severe stress being in a foreign environment for them, a quarter experience less stress, the rest of the children were in the group of those who did not experience severe discomfort. Observation conducted at the end of the study showed that all the children who attended the preschool institution adapted to the kindergarten. After processing and summarizing the results of the study, there is a positive trend in children adoptation. The results of the study allow us to confirm hypothesis: Adaptation of the youngest children (2-3 years) to the pre-school institution will be more effective if the daily life, interests and needs of the child are used in the everyday life.” Volume of the qualification paper: 61 pages, 13 pictures, 9 tables, 43 references, 5 appendices. Keywords: adaptation, child, educator, games, fingertips, rhymes.