Jaunākā skolas vecuma bērnu attieksmes pret veselīgu dzīvesveidu attīstības veicināšana projektā „Sporto visa klase”
Author
Keisele, Sarmīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Garjāne, Beatrise
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Sarmīte Keisele Maģistra darba temats: Jaunākā skolas vecuma bērnu attieksmes pret veselīgu dzīvesveidu attīstības veicināšana projektā „Sporto visa klase. Pētījuma mērķis: Teorētiski analizēt un praktiski pārbaudīt attieksmes pret veselīgu dzīvesveidu attīstības veicināšanas iespējas jaunākā skolas vecuma bērniem projekta „Sporto visa klase” gaitā. Maģistra darbs sastāv no divām daļām. Teorētiskajā daļā analizētas dažādu autoru A.Šponas, D. Greinera (Greiner), H. Kinni (Kinni), I. M. Rubanas, L. Vigotska (Выготский,), R. Jansones, V. Krauksta u.c. atziņas par attieksmju veidošanās procesu, veselīgu dzīvesveidu, jaunākajam skolas vecumam raksturīgākajām iezīmēm, mācību priekšmeta ,,Sports” specifiku un attieksmju veidošanās iespējām, Latvijas Olimpiskās komitejas projekta ,,Sporto visa klase” programmas īstenošanu Latvijas skolās. 2.nodaļā ir analizēti empīriskajā pētījumā iegūtie dati, ar kuru palīdzību tika pārbaudīta hipotēze: ja skolēni regulāri (vismaz 5 reizes nedēļā) nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm un nodarbības notiek gan telpās, gan ārpus telpām un peldbaseinā, ja fiziskās aktivitātes ir daudzveidīgas un tās rada pozitīvas emocijas, un sabiedrībā pazīstamas personības skolēnus iedvesmo nodarboties ar sportu, tad skolēni pieņem un atzīst fizisko aktivitāšu nepieciešamību kā viņiem aktuālu vērtību un spēj apzināti saistīt to ar veselīga dzīvesveida praktizēšanu. Empīrisko datu iegūšanai tika izmantota brīvā intervija, kā arī strukturētā intervija, pedagoģiskais novērojums un nepabeigto teikumu metode. Iegūtie dati analizēti ar kontentanalīzes un aprakstošās statistikas metodēm. Pētījums pierādīja projekta ,,Sporto visa klase” labo praksi saistībā ar jaunākā skolas vecuma bērnu attieksmes pret veselīgu dzīvesveidu veidošanos. Pētījumā iegūtie empīriskie rezultāti attiecināmi uz Latgales reģiona X izglītības iestādi. Pētījumā iegūtie rezultāti ļauj apgalvot, ka projekta ,,Sporto visa klase” gaitā 4. klases skolēni ir pieņēmuši un atzīst fizisko aktivitāšu nepieciešamību kā vērtību un saista to ar veselīgu dzīvesveidu, respektīvi, pētījuma sākumā izvirzītā hipotēze ir apstiprinājusies. Darbā ir 90 lappuses. Tas sastāv no divām nodaļām ar apakšnodaļām. Tajā ir ievietotas 5 tabulas, 16 attēli un pievienoti 7 pielikumi. Apzināti 56 avoti. Atslēgas vārdi: attieksme, attīstība, fiziskās aktivitātes, projekts ,,Sporto visa klase”, veselīgs dzīvesveids. The author: Sarmīte Keisele The theme of the Master's Paper: Promotion of the attitude of the youngest school-age children towards the development of healthy lifestyle in the frames of the project “Whole class sports”. The aim of the research: To theoretically analyze and practically examine the possibilities to promote the development of healthy lifestyle for the youngest school age children in the project “Whole Class sports”. The Master's Paper consists of two parts. In the theoretical part the author has analyzed the process of formation of attitudes, healthy lifestyle and the most characteristic features of the youngest school age, as well as the specifics and the possibilities of formation of attitudes in the subject “Sports” from various authors’ perspectives (A. Spona, D. Greiner, H. Kinni, I.M.Rubana, L. Vigotsky, R. Jansone, V. Krauksts, etc.). The implementation of the program “Whole Class Sports” within the project of Latvian Olympic Commitee in Latvia’s schools has been described. The second chapter analyzes the data from the empirical study to test the hypothesis: pupils accept and recognize the need for physical activity as a value for them and are able to consciously associate it with the practice of a healthy lifestyle: if they regularly engage in physical activities (at least 5 times a week) and these activities take place both indoors and outdoors, as well as in the pool; if these activities are diverse and they cause positive emotions; if well-known people inspire pupils to engage in sport. Open-ended interview, as well as structured interview, pedagogical observation and unfinished sentence method were used to obtain empirical data. The obtained data were analyzed by the methods of content analysis and descriptive statistics The study proved the good practice of the project “Whole class sports” for the formation of the attitude towards healthy lifestyle for the youngest school-age children. The empirical results refer to the school X of Latgale region. The results of the study suggest that in the course of the project "Sport all class", pupils of 4th grade have accepted and recognize the necessity of physical activity as a value and associate it with a healthy lifestyle, and the hypothesis put forward at the beginning of the research is confirmed. The Master’s Paper consists of 90 pages. It has two chapters with subchapters. It contains 5 tables, 16 pictures and 7 appendixes. 56 sources of literature have been used. Keywords: attitudes, development, physical activities, project "Whole class sports", healthy lifestyle.