Darba stresa intensitāte un apmierinātība ar darbu atšķirības pedagogiem Latvijas lauku un pilsētu izglītības iestādēs
Author
Liniņa, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Gaitniece-Putāne, Anda
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija pētīt atšķirības un saistības uztvertajā stresa līmenī un apmierinātībās ar darbu pedagogiem Latvijas lauku un pilsētu skolās. Pētījumā piedalījās 202 pedagogi no dažādām Latvijas lauku un pilsētu skolām (103 pilsētu skolu un 99 lauku skolu pedagogi) vecumā no 23 līdz 73 gadiem, vidējais vecums 45,88 gadi. Pedagogu stresa līmeņa noteikšanai tika izmantota “Uztvertā stresa skala” (Global measrue of perceived stress (PSS), Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. 1983), latviešu valodā 2008. gadā adaptējusi I. Stokenberga. Apmierinātības ar darbu noteikšanai tika izmantota “Apmierinātības ar darbu aptauja” (Job satisfaction survey (JSS), Spector, 1985), latviešu valodā 2005. gadā adaptējis I. Burvis. Pētījuma rezultāti uzrādīja, ka starp Latvijas lauku un pilsētu skolu pedagogiem uztvertajā stresa līmenī un apmierinātības ar darbu līmenī nav statistiski nozīmīgu atšķirību. Atšķirības tiek uzrādītas apmierinātībā ar darbu skalās - samaksas, izaugsmes, papildatlīdzība un darba saturs. Pilsētas pedagogi uzrāda saistības stresa līmenim ar apmierinātību ar darbu skalām: atzinība, darba kārtība, kolēģi, darba saturs un komunikācija. Lauku pedagogi uzrāda saistības stresa līmenim ar apmierinātību ar darbu skalām: izaugsme, vadība, papildatlīdzība, kolēģi, darba saturs un komunikācija. The aim of this study was to find out difference and commitments between Latvian urban and rural educators perceived stress level and job satisfaction. 202 educators from different Latvian schools took part in this study (103 urban and 99 rurar school teachers) in the age from 23 to 73, the average age is 45,88. The methods used in the study was: Global measrue of perceived stress (PSS), Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. 1983, adapted by I. Stokenberga in 2008, Job satisfaction survey (JSS), Spector, 1985, adapted by i. Burvis in 2005. The study results showed that there is no significant difference in perceived job stress and common job satisfaction between rural and urban school teachers, but differences are showed in job satisfaction scales- pay, promotion, fringe benefits and nature of work. Urban school teachers showed perceives stress commitments with job satisfaction subscale: contingent rewards, operating conditions, coworkers, nature of work and communication. Rural school teachers showed perceives stress commitments with job satisfaction subscale: promotion, supervision, fringe benefits, coworkers, nature of work and communication.