5-6 gadīgu bērnu iztēles attīstības veicināšana vizuālajā mākslā
Author
Cīrule, Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Anete Cīrule. Darba nosaukums: 5 – 6 gadīgu bērnu iztēles attīstības veicināšana vizuālajā mākslā. Iztēle ir spēcīgs domāšanas process, kuru attīstot cilvēks spēj nodrošināt līdzsvaru savā garīgajā un fiziskajā pasaulē. Diemžēl mūsdienās iztēle tiek saistīta tikai ar fantazēšanu, un netiek uztverts kā svarīgs domāšanas process, kurš spēj ietekmēt pilnvērtīgu vispusīgi attīstību. Darba mērķis ir teorētiski izzināt, kā veicināt 5 – 6 gadīgu bērnu iztēles attīstību vizuālajā mākslā un praktiski pārbaudīt un analizēt, kā ar zīmēšanas procesa palīdzību ir iespējams attēlot un veicināt iztēli. Zīmēšanas process ir svarīgs, to nedrīkst pārtraukt vai steidzināt. Lai nepārtrauktu iztēles attīstību, bērnam pabeidzot zīmējumu ir jāturpina citos veidos izteikt savas iekšējās emocijas, tādā veidā ļaujot pilnvērtīgi izpaust savu iztēli, justies brīvam un laimīgam. Pētījumā piedalās 10 bērni, kuriem ar literāra darba un citu iztēles attīstības veicināšanas tehniku palīdzību tiek rosināta iztēle. Pēc zīmējuma pabeigšanas notiek individuālas pārrunās, tiek veikta zīmējumu detalizēta analīze un iegūto rezultātu apstrāde. Darba analīzes rezultātā secināts, ka radot atbilstošu vidi un nepārtraucot bērna radošo darbību, tā procesa laikā tiek veicināta iztēles attīstība, bērns spēj izteikt savus iekšējos pārdzīvojumus un jūtas emocionāli gandarīts. Stāstot par savu zīmējumu, bērna domāšanas process turpinās un pats zīmējums bērnam kļūst personīgāks. Atslēgas vārdi:iztēle, radošums,vizuālā māksla, zīmēšana,emocijas, domāšana, harmonija. Darbs sastāv no 64 lapaspusēm, 30 attēliem, 3 tabulām un 3 pielikumiem. Bibliogrāfiskā saraksta vienību skaits – 49. The author: Anete Cīrule. Title of the work: Promotion of the imagination development in visual art for children aged 5 to 6 years. Imagiantion is a powerful mind thinking process. Cultivating this process person is able to ensure a balance in his or her own mental and physical world. Unfortunately, now days, imagination is often related to fiction and is not perceived as an important mind thinking process, that could be capable to influence many – sided development. The aim of the thesis is to theroeticaly explore childrens imaginative development, promote the 5 – 6 years olds in visual art and to test and analyse it in practice, witch will be expressed via drawing process. The drawing process is important, it shoul be not interrupted or rushed. After finishing the drawing, in order not to interrupt the imaginative development, chld must continue to express, becoming free anf happy. The study includes 10 children who are inspired by literar work and other techniques for promoting imagination. After finishing the drawing, each person has individual interview, the drawings are analyzed and results gathered and processed. As a result of the thesis analysis, the child is able to express his inner feelings and feel emotionally welcomed, if there is an appropriate environment and no disruptions to the child’s creative activities, which leads us to healty imaginative development. The child’s thinking process cintinues and the drawing itself becomes more personal to the child. Key words: imagiantion, creativity, visual art, drawing, emotion, thinking, harmony. The work consists of 64 pages, 30 pictures, 3 tables and 3 attachments. Number of bibliography units – 49.