Skolotāju piesaiste Latvijas vispārizglītojošajās skolās un tās pilnveides iespējas
Author
Sņegovičs, Artūrs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kangro, Ilze
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Skolotāju trūkums Latvijas skolās ir bijis īpaši aktuāls kopš ekonomiskās krīzes 2007-2010.gadā. Krīzes laikā daudzi skolotāji pensijas vecumā izlēma beigt skolotāju karjeru un kopš tā brīža Latvijas skolas ir izjutušas skolotāju trūkumu, it īpaši dabaszinību priekšmetos un angļu valodā. Skolotājiem pārtraucot darbu skolā, viņu vietā nav nācis pietiekami daudz jauno skolotāju. Lai arī Latvijas universitātes izglīto pietiekamu skaitu jauno skolotāju, bieži vien jaunie skolotāji neaiziet strādāt uz skolu un izvēlas citu karjeras attīstību. Kritiski ir tas, ka Latvijas skolu direktoriem nemitīgi aktuāls ir jautājums, kur atrast vajadzīgos skolotājus. Šī maģistra darba mērķis ir teorētiski izpētīt un praktiski pārbaudīt jauno skolotāju atlasi Latvijas skolās. Kopumā tika veiktas 10 kvalitatīvās intervijas ar Latvijas skolu direktoriem, aptaujāti 105 skolotāju un veikta dokumentu un zinātniskās literatūras analīze, kā rezultātā atklājās, ka Latvijas skolām nepastāv izstrādāti rīki skolotāju atlasei uz vakantajām amatu vietām. Skolu direktori bieži vien vienpersoniski pieņem lēmumu par skolotāju pieņemšanu darbā. Situācijas pilnveidei tika izstrādāti priekšlikumi, kas adresēti augstākajām izglītības iestādēm, Izglītības un zinātnes ministrijai, skolu direktoriem. Augstākās izglītības iestādēm ir svarīgi koncentrēties uz studentu kvalitāti, nosakot stingrākus iestāšanās kritērijus izglītības programmās, Izglītības un zinātnes ministrijai būtu nepieciešams uzlabot mārketinga aktivitātes un jāaicina vidusskolas absolventus pieteikties studijām izglītības jomā, skolu direktoriem jāatbalsta skolotāju kvalifikācijas pilnveides iespējas un jācenšas piedāvāt tikai pilna laika darbu. Šī maģistra darba ietvaros tika izstrādāti priekšlikumi kritērijiem, kurus skolas direktori varētu izmantot savā darbā atlasot skolotājus brīvajām vakancēm. The lack of teachers in Latvian schools has been particularly critical since the economic crisis in 2007 – 2010. During this time, many teachers at the retirement age decided to end their teaching careers and since then Latvian schools have experienced a shortage of teachers, especially in English and science subjects. At the same time, as teachers left school, there are not enough new teachers to replace them. Although, Latvian universities train enough young teachers, the teachers do not start working in schools but choose different career path. The question of how to find the necessary teachers is a crucial issue for Latvian school principals. The aim of this master’s thesis is to study and test the selection of new teachers in Latvian schools. In total, 10 qualitative interviews and document analysis was carried out, 105 teachers were interviewed. As a result, it was discovered that there are no developed tools for the selection of teachers for vacant positions at Latvian schools. School principals often decide unilaterally on recruiting new teachers. To improve the situation, few proposals are addressed to higher education institutions, to the Ministry of Education and Science, and school principals. For higher education institutions it is important to focus on student quality by setting stricter admission criteria in education programs, Ministry of Education and Science should improve its marketing activities inviting secondary school graduates to apply for education programs, school principals need to support teachers and encourage them to upgrade their qualifications and try to offer only full-time jobs. Also, in master’s thesis proposals were made for the criteria which can be used by school principals when they are selecting teachers for the available vacancies.