Skolēnu radošās domāšanas sekmēšana vizuālās mākslas stundās sākumskolas 4.klasē
Autor
Rence, Paula
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Datum
2019Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba autore: Paula Rence. Bakalaura darba “Skolēnu radošās domāšanas sekmēšana vizuālās mākslas stundās sākumskolas 4.klasē” mērķis ir teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt, kā vizuālās mākslas stundās sākumskolas 4.klasē sekmējama skolēnu radošā domāšana. Pētījumā tika izvirzīta hipotēze: skolēnu radošā domāšana vizuālās mākslas stundās sākumskolā tiks sekmēta, ja skolotājs: a.piedāvās skolēniem dizainuzdevumus, kas sekmē radošo domāšanu; b.organizēs mācību vidi tā, lai skolēni piedāvāto mācību saturu sasaistītu ar dzīvi. Lai sasniegtu izvirzīto hipotēzi, pētījumā tika izstrādāts darba teorētiskais pamatojums, kurā izmantotas pedagogu un psihologu atziņas par radošo domāšanu. Tika aplūkots arī bērnu psiholoģiskais raksturojums sākumskolā. Pētījumā tika analizēts mācību saturs un pedagoģiskā darbība vizuālās mākslas stundās sākumskolā. Darbā tika veikts empīriskais pētījums, kurā tika noskaidrots, kā skolēnu radošā domāšana tiek sekmēta vizuālās mākslas stundās 4.klasē. Pētījuma 1.posms tika veikts Y sākumskolas 4.x klasē, skolēnu skaits 16. Pētījuma 2.posms tika veikts X sākumskolas 4.y klasē, skolēnu skaits 15. Pētījuma rezultāti apstiprina izvirzīto hipotēzi: skolēnu radošā domāšana tiks sekmēta, ja skolotājs piedāvās skolēniem dizainuzdevumus, kas sekmē radošo domāšanu, organizēs mācību vidi tā, lai skolēni piedāvāto mācību saturu sasaistītu ar dzīvi. Bakalaura darba apjoms ir 95 lappuses, 5 attēli, 14 tabulas, 9 pielikumi, izmantotās literatūras un avotu skaits – 51. Atslēgas vārdi: radošā domāšana, skolēns, sākumskola, vizuālās mākslas stundas, dizains. Author: Paula Rence. The aim of the bachelor thesis “Developing creative thinking for 4th grade students in elementary school through visual arts” is to theoretically analyse and examine practically how to develop creative thinking for 4th grade students throught visual arts. The author of bachelor thesis proposes hypothesis: in the visual art lessons in primary school, grade 4th, student creative thinking will be developed, if teacher: a.will offer tasks of the design which develops creative thinking; b.will organize the learning environment, so students can use the offered study content for life. To achieve the hypothesis of bachelor thesis, has developed a theoretical basis, which approaches for creative thinking and psychological characteristics for students in primary school based on teacher and psychologist expierence. In the theoretical basis has developed study content and the work of teachers in visual art lessons in primary school. The author uses theoretical and empirical (pedagogical observation, research of student product, analysis of situation) methods. Empirical research explains how the creative thinking of students is developed by visual art lessons for 4th grade in primary school. The phase 1 of the epirical research has performed in the primary school “Y”, grade 4th. Number of students 16. The phase 2 of the empirical research has performed in the primary school “X”, grade 4th. Number of students 15. The results of the empirical research indicate that student creative thinking will be developed, if teacher will offer tasks of the design which develops creative thinking, will organise the learning environment, so students can use the offered study content for life. The bachelor thesis consists of 95 pages, 5 pictures, 14 tables, 9 annexes, 51 sources of literature and information used in the thesis. Keywords: creative thinking, student, primary school, visual art lessons, design.