Pusaudžu problemātiskas interneta lietošanas saistība ar vecāku audzināšanas stiliem un pusaudžu problēmu risināšanas stratēģijām.
Author
Gavriļenko, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Šī maģistra darba mērķis ir noskaidrot savstarpējās saistības starp pusaudžu norādītiem vecāku audzināšanas stiliem, pusaudžu problēmu risināšanas stratēģijām un viņu problemātisko interneta lietošanu (PIL). Pētījumā piedalījās 178 pusaudži vecumā no 11 līdz 13 gadiem (M=11,85, SD=0,67), no kuriem 94 bija meitenes (52,80%) un 84 zēni (47,20%). Pētījuma dalībnieki aizpildīja Kompulsīvās interneta lietošanas skalu (Compulsive Internet Use Scale. Meerkerk et al., 2009), Vecāku audzināšanas stila aptauju (Parental Authority Questionnaire. Buri,1991) un Bērnu kopinga (stresa pārvarēšanas) stratēģijas aptauju (Children's Coping Strategies Checklist. Ayers & Sandler, 1999), kura tika adaptēta divu maģistra darbu ietvaros (O.Gavriļenko, N. Agapitova, 2019). Pētījumā iegūtie rezultāti parāda, ka pastāv pozitīva saistība starp PIL un vecāku autoritāro audzināšanas stilu. Regresijas analīze rāda, ka pusaudža PIL izskaidrošanā nozīme ir pusaudža vecumam, pusaudža vecāku aizlieguma ignorēšanai lietot internetu un vecāku autoritāram audzināšanas stilam, kas kopumā izskaidro 28 % no PIL variācijas. Otrs regresijas modelis rāda, ka novēršanās no problēmas un izvairīšanās ir nozīmīgi pusaudža PIL prognozētāji un izskaidro 15 % no PIL variācijas. The aim of the master’s thesis is to find out correlations between parenting styles pointed out by adolescents, adolescent problem solving strategies and their problematic internet use (PIU). Participants were 178 adolescents aged 11-13 years (M=11,85, SD 0,67), from which 94 were girls (52,80%) and 84 were boys (47,20%). Participants completed Compulsive Internet Use Scale (Meerkerk et al., 2009), Parental Authority Questionnaire (Buri,1991) and Children's Coping Strategies Checklist (Ayers & Sandler, 1999), which is adapted in two master’s theses (O.Gavriļenko, N. Agapitova, 2019). Research shows that there is positive correlation between problematic internet use and authoritarian parenting style. Regression analysis indicates that to explain PIU there is importance of age, adolescent ignorance of parental prohibition and authoritarian parenting style, which overall explains 28% of variation of PIU. Another regression analysis model reveals that getting away from the problem and avoiding are significant adolescent problematic internet use predictors and explains 15% of variation of PIU.