Māsas profesionālā kompetence pacientu izglītošanā par stomas aprūpi pēcoperācijas periodā stacionārā
Author
Sitņikova, Nataļja
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Mežiņa-Mamajeva, Ina
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir “Māsas profesionālā kompetence pacientu izglītošanā par stomas aprūpi pēcoperācijas periodā stacionārā”. Šī pētnieciskā darba mērķis ir izpētīt māsas profesionālo kompetenci pacientu izglītošanā par stomas aprūpi pēcoperācijas periodā stacionārā, jo māsas darbs ir ne tikai aicinājums palīdzēt cilvēkiem, būt savas jomas profesionālim un talantīgai komunikācijā, bet arī veikt pacientu izglītojošo darbu. Lai sasniegtu darba izvirzīto mērķi, tika intervētas desmit ķirurģijas nodaļas māsas, izmantojot daļēji strukturētas intervijas jautājumus. Darbā izmantotas pētniecības metodes ir aprakstoša jeb monogrāfiska, analīze, kā arī indukcijas un dedukcijas metodes. Veicot pētījumu, tika izdarīti šādi nozīmīgākie secinājumi: māsu profesionālā kompetence, māsu izpratnē par profesionālām kompetencēm ir zināšanu un prasmju kopums, labas komunikācijas spējas, kā arī profesionālās ētikas pielietošana savā darbā, pacientu izglītošana un savas profesionālās izglītības regulāra pilnveidošana. Māsas izvēlas holistisku pieeju, veicot pacientu izglītošanu par stomas aprūpi, ņemot vērā ne tikai vecumu un izziņas spējas, bet arī gatavību iesaistīties mācībās procesā un arī fiziskas spējas. Pozitīvai sadarbībai ar pacienta ģimeni ir būtiska nozīme. Bakalaura darba kopējais apjoms ir 67 lappuses. Darba rakstīšanai ir izmantoti 41 literatūras un resursu avoti latviešu, krievu un angļu valodā. Darbs satur 3 pielikumus. The theme of the bachelor thesis is “Nurse’s professional competence in educating patients on the care of ostomy within perioperative period in hospital”. The purpose of this research paper is to explore nurse’s professional competence in educating patients on the care of ostomy within perioperative period in hospital, as nurse’s work is not only a challenge to help people, being a professional in their field and talented in communication, but also to perform patients’ educational work. To achieve the purpose of this research the interviews with ten surgery department’s nurses were conducted, using partially structured interview’s questions. The research methods used in the thesis are descriptive or monographic, method of analysis, as well as methods of induction and deduction. The following major conclusions are made when conducting the research: nurses’ professional competence, in the understanding of nurses on professional competence, is one whole of knowledge and skills, good communication skills, as well as the application of professional ethics in their work, education of patients and regular improvement of their professional education. Nurses choose a holistic approach to educating patients about stoma care, taking into account not only their age and cognitive abilities, but also their readiness to engage in learning and also their physical abilities. Positive cooperation with the patient’s family is very important and essential. There are 67 pages in the bachelor thesis. For the research writing the 41 literature sourses and resources were used in the latvian, russian and english languages. The bachelor thesis contains 3 appendices.