Vērtību saistība ar prosociālas uzvedības un ziedošanas tendencēm
Author
Bīdermane, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Upmane, Anda
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistības starp vērtībām, prosociālu uzvedību un ziedošanas tendencēm. Pētījumā piedalījās 104 respondenti vecumā no 17 līdz 58 gadiem, no kuriem 84 bija sievietes un 20 vīrieši. Lai atbildētu uz pētījuma jautājumu, tika izmantotas 3 aptaujas: Portreta vērtību aptauja (The Portrait Values Questionnaire. PVQ; Schwartz, Melech, Lehmann, Burgess, & Harris, 2001), Prosociālo tendenču aptauja (Prosocial Tendencies Measure. PTM; Carlo & Randall, 2002) un adaptēta Labdarības ziedojumu aptauja (Charity Donation Questionnaire.CDQ; Bīdermane, 2019). Iegūtie rezultāti norāda, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp šiem konstruktiem. Universālisms un labvēlība statistiski nozīmīgi, pozitīvi saistās ar emocionālo, krīzes un piekāpīgo prosociālo uzvedību, kā arī ziedojuma nozīmīgumu. Biežāk ziedo indivīdi ar augstiem altruistiskās un anonīmās prosociālās uzvedības rādītājiem. Indivīdi, kuri uzticas labdarības organizācijām un izjūt sava ziedojuma nozīmīgumu, ziedo biežāk. Rezultāti neuzrādīja statistiski nozīmīgas saistības starp paštranscendences vērtībām un altruistisko prosociālo uzvedību un ziedošanas biežumu. The aim of this research was to determine whether there is a relationship between values, prosocial and tendencies of donating behaviour. The study included 104 respondents aged 17-58, of which 84 were woman and 20 were men. To answer the research question 3 questionnaires were used: The Portrait Values Questionnaire (PVQ; Schwartz, Melech, Lehmann, Burgess, & Harris, 2001), Prosocial Tendencies Measure (PTM; Carlo & Randall, 2002) and an adapted Charity Donation Questionnaire (CDQ; Bīdermane, 2019). The results indicate that there are statistically significant correlations between these constructs. Universalism and benevolence have a significant positive correlation with emotional, dire and compliant prosocial behaviour and the importance of the donation. Individuals who scored high on altruism and anonymous prosocial behaviour donate more frequently. Individuals who have trust in charity organizations and who feel the significance of their donation, donate more frequently. There were no statistically significant correlations found between self-transcendence values and prosocial behaviour, including the frequency of donations.