• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tālmācības vidusskolu pedagoģiskās un tehnoloģiju vides pilnveides iespēju izpēte Latvijas izglītības sistēmas kontekstā

Thumbnail
View/Open
299-70253-Capins_Ivo_ic17015.pdf (1008.Kb)
Author
Čapiņš, Ivo
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Līne, Antra
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs izstrādāts par tēmu” Tālmācības vidusskolu pedagoģiskās un tehnoloģiju vides pilnveides iespēju izpēte Latvijas izglītības sistēmas kontekstā”. Pētījuma mērķis ir pētīt tālmācības vidusskolu pedagoģiskās un tehnoloģiju vides pilnveides iespējas Latvijas izglītības sistēmas kontekstā. Tālmācība ir viens no pieejamākajiem veidiem kā pie mūsdienu dzīves ritma iegūt vēlamo izglītību. Tā ir dinamiska mācīšanās forma, kurā izmanto citus līdzekļus, metodes, izglītības organizatoriskās formas, atšķirīgu skolotāja mijiedarbības veidu, bet tālmācībai ir tāds pats komponentu sastāvs kā jebkuram citam izglītības veidam. Darbā secināts, ka tālmācības izglītībā ir svarīgi ne tikai sekot līdzi jauno tehnoloģiju attīstībai un iekļaut tās mācību procesā, bet arī ņemt vērā riskus, kas saistīti ar tālmācības specifiku un jauno tehnoloģiju ieviešanu mācību procesā. Ir nepieciešams pievērst uzmanību tālmācības procesa stratēģiskai plānošanai, ņemot vērā tehnoloģiskās un pedagoģiskās vides mijiedarbību, kur tālmācības vides pilnveidē ir nepieciešamība pēc kvalificēta personāla iesaistes, kas spēj piedāvāt kvalitatīvu mācību pieredzi. Atslēgas vārdi: Izglītība, tālmācība, tālmācības vide, pedagoģiskā vide, tehnoloģiskā vide. Darbs sastāv no 3 daļām. Teorētiskās daļas ir par tālmācības un tālmācības vides raksturojumu. Empīriskā daļa – pētījums orientēts uz tālmācības vidusskolu pedagoģiskās un tehnoloģiju vides pilnveides iespēju izpēti Latvijas izglītības sistēmu kontekstā. Empīriskajā daļā tika intervēti 5 eksperti, veikta datu analīze un veikta gadījuma analīze. Darbs satur 64 lapas, 4 attēlus, 11 tabulas, 35 bibliogrāfiskā saraksta vienības, 1 pielikumu.
 
Bachelor's thesis is devoted to the topic “Research of distance education high schools pedagogical and technology environment improvements in Latvia's education system”. The aim of the study is to research the possibilities of secondary school distance education pedagogical and technological environment improvement in the context of Latvian education system. Distance education is one of the most accessible ways to get the desired education at the rhythm of modern life. It is a dynamic form of learning that uses other means, methods, organizational forms of education, different forms of teacher interaction, but distance education has the same composition of components as any other type of education. Work concluded that distance education is important not only to keep up with new technological developments and to incorporate them in the learning process, but also take into account the risks associated with the specifics of distance learning and implanting new technologies in the learning process. It is necessary to pay attention to the strategic planning of the distance education process, taking into account the interaction of the technological and pedagogical environment, where the development of the distance learning environment requires the involvement of qualified personnel capable of offering a qualitative learning experience. Keywords: Education, distance education, distance education environment, pedagogical environment, technological environment. The work consists of 3 parts. Theoretical parts are about the characteristics of distance education and distance education environment. Empirical part - research focused on the possibilities of secondary school distance education pedagogical and technological environment improvement possibilities in the context of Latvian education systems. In the empirical part 5 experts were interviewed, data analysis and case analysis performed. The work contains 64 pages, 4 pictures, 11 tables, 35 bibliographic items, 1 attachment.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/48114
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV