• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Masīvo daudzspēlētāju tiešsaistes lomu spēļu spēlētāju motivācijas saistība ar personības iezīmēm

Thumbnail
View/Open
299-70268-Zarovska_Kristiana_kz16025.pdf (736.0Kb)
Author
Zarovska, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba pētījuma mērķis ir izpētīt saistību starp personības iezīmēm un spēlētāju motivāciju spēlēt masīvās daudzspēlētāju tiešsaistes lomu spēles. Mainīgo lielumu novērtēšanai tika izmantota Spēlētāju motivācijas aptauja un Latvijas Personības aptauja, kuras aizpildīja 53 aktīvi masīvo daudzspēlētāju tiešsaistes lomu spēļu spēlētāji (36 vīrieši, 17 sievietes) vecumā no 18 līdz 40 gadiem. Pētījumā tika secināts, ka gandrīz visi motivācijas veidi uzrāda nozīmīgas saistības ar personības iezīmēm, izņemot “socializēšanās” un “kopings”. Lai gan iepriekšējie pētījumi norāda uz dzimumatšķirībām motivācijā, šajā pētījumā netika iegūti rezultāti, kas to apstiprinātu. Tomēr nozīmīgs spēlētāju motivācijā bija vecums, kā arī spēlēšanas ilgums, kas uzrādīja saistības ne tikai ar spēlētāju motivāciju, bet arī ar personības iezīmēm.
 
The aim of this study was to explore the link between personality traits and motivation to play massively multiplayer online role-playing games. Questionnaires that were used to measure both variables identified in this paper were Motives for Online Gaming Questionnaire and LPA-v3. In total 53 participants (36 men, 17 women) aged 18 to 40, who actively played massively multiplayer online role-playing games, were surveyed. Main conclusions obtained from this study suggest that there are some significant relationships between gaming motivations and personality traits, except for “social” and “coping” motivations. Moreover, this study showed no significant gender differences in motivations as opposed to other similar studies. Furthermore, age was related to motivation along with gaming time, which was also related to personality traits.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/48115
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV